Op bedevaart. Einde

Thuis. Ook weer fijn.

Vanochtend vertrekken Robin en ik rond de klok van 08:30, na eerst alle anderen, achttien mensen, gedag te hebben gezegd. Het is een leuke groep en afscheid nemen is dan altijd weer een dingetje. Het is grijs weer en we moeten het doen met een graad of twintig. Da’s prima voor een rit op de motor. Voordat we de snelweg opdraaien moeten we eerst een paar rotondes doen. Uiteraard. Die dingen zijn in Frankrijk uitgevonden. Gewone kruispunten kom je er niet meer tegen of het moet een vergissing zijn. Een kruispunt dat ze over het hoofd hebben gezien. Het is even opletten met die rotondes met vijf of meer aansluitingen dus let ik geconcentreerd op wat de TomTom aangeeft. Voor ons zie ik Karel, onze Yamaha FJR-piloot, de verkeerde afslag nemen. Karel heeft dus nog iets te fixen.

De rit gaat voorspoedig, met de naald ergens tussen de honderdvijftig en honderdzestig km/u. Eenmaal in Nederland gaat het spetteren. Twee weken lang gereden met prachtig weer en het zweet in de bilnaad en dan krijgen we regen in het laatste half uurtje. Godsakke. Om 12:00 uur rijd ik de KTM de tuin in, klus geklaard, drieënvijftighonderd kilometer rijker. De teller geeft nu twaalfduizendzevenhonderdveertig kilometer aan. Het ding is nog geen vier maanden oud. Hij wordt dus serieus gebruikt en daar is ie ook voor.

Wat ik vond van de vakantie? Geweldig! Enorm veel gezien, meestal prachtig mooi en geweldig gereden, het weer was eerder te warm dan te koud en genoten van aardige, prettige mensen. Ik zou het zo weer doen. En Spanje kan ik iedereen van harte aanbevelen. Zolang je maar niet op die saaie hoogvlaktes komt.

De KTM? Hij heeft geen valse klap gegeven. Ik heb voor joker een liter olie meegesjouwd omdat dat bij mijn vorige motor nodig was, een beetje bijvullen na een paar duizend kilometer. Maar de KTM gebruikt geen druppel. Toch zijn er wel kleinigheden. Op de buddy houd ik het geen uren achtereen uit. Na anderhalf uur begin ik mijn reet te voelen. Beetje jammer. Wat vaker stoppen dus. Benzineverbruik? Ergens tussen 1:15 en 1:17 gemiddeld. Geen klachten over. Het vinden van de vrijstand is lastig. Bij stoplichten en tolpoorten sta ik steeds te pielen om de neutraal te vinden. Rijden met koffers gaat prima tot zo’n honderdtachtig km/u maar daarboven is het opletten geblazen. In een enthousiaste bui trok ik de brommer door tot even boven de tweehonderd km/u en een flinke speedwobble was mijn deel. Dat is best even schrikken met zo’n slingerende motor bij die snelheid. Door rustig gas terug te nemen en de achterrem te gebruiken kreeg ik de brommer weer onder kontrole en ook de standaard stuurdemper zal een handje geholpen hebben, maar fijn is het niet. Ik geef de schuld aan de zijkoffers, vooral als ze volgeladen een verschillend gewicht hebben. Zonder koffers is de KTM strak als een scheermes. En een bok zou handig zijn, met name als je de ketting wilt smeren. Maar als ik kijk naar de enorme collector die onder het blok hangt, dan snap ik dat de fabriek een bok van de lijst geschrapt heeft.

Ik hoop dat ik mensen een plezier gedaan heb met het bijhouden van dit blog. Ik doe het in de eerste plaats natuurlijk voor mezelf, om nog eens terug te kunnen lezen als ik straks achter de geraniums zit, maar als ook anderen het leuk vinden is dat mooi meegenomen.

Groeten, tot een volgende keer.

Alle bedevaart berichten

7 reacties

  1. Lia putting schreef:

    Welkom terug Ron , heb weer genoten van al je verhalen:-)

  2. Diny Quax schreef:

    Dag Ron ,
    Leuk te horen dat alles goed is gegaan, wij 3 stellen uit NH waren ook op tijd thuis maar wij hebben nog even gezellig met elkaar gegeten als afscheid.
    Inderdaad het was een mooie en gezellige reis en leuk te lezen dat jij dat ook vond.

    Groeten dick en diny

  3. Antoine schreef:

    Hoi Ron,

    Mooi verhaal weer. Wij zijn ook net terug naar 4000 km rondje Europa. Qua zadel is het zo herkenbaar. Na deze trip is het zadel vorige week aangepast door Tijger Leathers uit Den Haag. Het bestaande schuim is onvoldoende en dit wordt vervangen. Dan is het probleem opgelost. De Wobble is herkenbaar maar daar lijken bij mij de Dunlop RS3 meer debet aan. Enfin, we moeten wat te zeuren hebben. Succes met de trips en wellicht treffen we elkaar eens.

    • ronputti schreef:

      Goeie tip, die zaak in Den Haag. Daar ga ik mee praten. En die Dunlop, zou best kunnen. Uit nood heb ik nu een Dunlop achter maar vóór nog de originele Pirelli. Twee verschillende soorten banden onder een brommer is niet fijn. En ik moet zeggen dat ik erg tevreden was over die Pirelli’s. Dus die ga ik weer terugzetten.

      • Antoine schreef:

        Ik stap over op Conti Road Attack 3. Mijn maat met de Sport Attack kan met volle bagage hard zonder instabiliteit. Ik rij zelf wat meer zakelijk dus een Road is wenselijk. Mocht je even willen testen met het zadel ben je welkom. Maar het kost nog geen 90 euro. Mijn beste investering van de affegelopen maanden.

  4. Antoine schreef:

    Ron, stuur even een mailtje of een pb op Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.