Anderhalve meter in La Roche?

Vrijdagavond. De weermeneer op TV meldt dat het aardig weer wordt. Een zaterdag zonder plannen. Even denken… ik ga voor een rondje Monschau in de Eifel en dan via La Roche en Ardenne In de Belgische Ardennen terug naar huis. Hatseflats! Met MyRoute-app even een plan bakken. Alles bij elkaar wordt het zevenhonderd kilometer. Afgerond. Moet kunnen. Het toeval wil dat ik zaterdagochtend erg vroeg wakker ben zodat het geen moeite kost om om zeven uur ‘s-ochtends de straat uit te rijden. Het is uitstekend weer maar met elf graden nog een tikkie fris. Het startpunt heb ik bij Maastricht gezet dus eerst via de snelweg daarnaartoe. Muziekje aan. Geen haast dus honderdtwintig in het uur is prettig. Twee uur later de snelweg af en dan binnendoor verder. Het is rustig en plezierig rijden.

De grens over, Duitsland in. Net buiten een gat dat Hergenrath heet pruttel ik door een stukje mooie natuur. Op een hoek zie ik een bankje in de zon. Pauzeren. Foto’s maken. En door. Iets verderop is een touw over de weg gespannen. Ik rijd wandeltempo en zie het ruim op tijd. Een boer brengt zijn koeien naar het land en dit is zijn manier om het verkeer tegen te houden. Voor zover dat er is hier in the middle of nowhere. Ik vraag me af of dit handig is. Nou… Hoe dan ook, de boer heeft een hoop koeien. Prettig voor de Melkunie. Ik zet de motor af en wacht op mijn gemak tot het spul voorbij is. Dat duurt even. Sommige koeien stoppen even om te kijken wat dat voor een rare vogel is: die knaap met die oranje kop en die brommer vol stickers. Tenslotte passeert de boerin die het touw weghaalt. Ze zwaait vriendelijk. En door.

De Eifel in. Altijd prachtig mooi rijden. Ik weet echter: in het weekend zijn enkele stuurwegen afgesloten voor motorrijders. Ik weet ook welke en die heb ik dus bewust niet in de route gezet. Wel jammer maar het is niet anders. Gelukkig blijft er nog genoeg te genieten over. Dan bereik ik Monschau. Het grote parkeerterrein Burgau is leeg en erachter bevindt zich Café Thelen. Ik zet de brommer op de brug en scoor een Strammer Max met een drankje. Lekker. En dan? Het centrum van Monschau is woonerf. De borden vertellen me dat ik er mag rijden zolang ik het stapvoets doe. Natuurlijk, ik kan de KTM laten staan en gewoon een rondje lopen maar dat kost me nu teveel tijd. Stapvoets, dus. In de eerste versnelling zonder gas geven, de KTM heeft er geen problemen mee. Op m’n dooie gemak pruttel ik door het centrum. Eén meneer kijkt me boos aan en gaat nadrukkelijk staan kuchen. Oei. Het virus heeft dus ook in Monschau toegeslagen. Ik klap snel mijn vizier dicht en rijd verder. Toch, ook al gaat het langzaam, de KTM produceert stationair best kabaal. Op deze manier Monschau bekijken is toch niet de manier, voel ik. Gelukkig is het centrum maar klein en ben ik er snel uit. Ik doe het nog wel een keer over maar dan lopend. Want Monschau, zeker nu in Coronatijden met weinig toeristen, is zeer de moeite waard!

Dankzij de kronkelwegen-optie van TomTom heeft MyRoute-app er echt iets moois van gemaakt. Na het verlaten van de Eifel gaat het verder door het binnenland, de grens over en de Ardennen in. Afgezien van de slechte wegen (jawel, nog steeds) is het prachtig rijden. Ik ben door de jaren heen al heel vaak in de Ardennen geweest maar ik rijd opnieuw stukken waar ik niet eerder geweest ben. Het is ook stil op de weg. Tenslotte rijd ik het dal in waarin La Roche zich bevindt. Ook dit is voor mij een erg bekend stadje. Toeristisch, jawel. En dat blijkt op deze mooie zaterdagmiddag. Het is er druk. Niet gewoon druk maar vervelend druk. La Roche heeft een centraal plein waaromheen tientallen terrassen liggen. Dat plein is een geliefde parkeerplaats voor motoren. Het staat er barstensvol. Eén motorrijder met een droogrek (een Harley met een stuur op twee motor hoog) en afgezaagde uitlaten laat demonstratief de honderden aanwezigen horen dat ie is aangekomen. Met een enorme hoeveelheid gas en kabaal probeert hij het apparaat over het stoeprandje van drie centimeter te krijgen. Dat lukt hem. Applaus! Veel mensen kijken de vent meewarig aan. Hij merkt het niet en blijft dapper gas geven. En bedankt! De terrassen zitten bomvol. Anderhalve meter? Niet in La Roche. Mondkapjes? Is hier niet nodig, blijkbaar. Mij ontbreekt volledig de lust om een plek te zoeken voor de KTM en mezelf ertussen te persen. Nee, niet vanwege Coronarisico. Daar maak ik me in de buitenlucht niet zo’n zorg over. Maar het spreekt me simpelweg niet aan, die drukte. En door. Zonder te stoppen. Tien kilometer buiten La Roche vind ik een aardig weggetje met geen verkeer. Ik parkeer de KTM langs de kant en geniet, liggend in het gras, van de zon en het uitzicht. Beter. Veel beter.

Het is inmiddels rond de klok van drie. Het vergt nog haast drie uur om thuis te komen. Dat doe ik via de snelwegen. Nee, niet via België. De snelweg over Namen en Brussel vind ik verschrikkelijk! Ik ga door Luik en over Maastricht en Eindhoven. Jawel, dat is ook saai maar toch iets minder dan door België. Maar nu, zaterdagmiddag, is het druk. Hier en daar kan ik even doortrekken naar een vlotte honderdzestig maar veel vaker is honderdtwintig het matje. Inderdaad, dat is nog steeds twintig te hard maar die nieuwe maximum snelheid in Nederland is serieus slaapverwekkend. Dat trek ik niet. De KTM ook niet. Bij Eindhoven wordt het donker en wat later komt de bui omlaag. Mijn Goretex pak van Held blijkt nog steeds niet waterdicht. Na een briefwisseling met de fabrikant mocht ik het terugsturen voor reparatie. Inmiddels heb ik het weer terug. Ze hebben de lasnaden opnieuw getapet, zegt de bijgevoegde reparatiebon. Dat zal best maar na een kwartier testen met een tuinslang heeft mijn T-shirt nog steeds een natte buik. En nu in deze bui is het opnieuw raak. Ik geloof het verder wel. Al dat gedoe wordt een mens zat. Bij minder weer bind ik gewoon een plastic schort voor onder dat pak. Opgelost!

Download de route!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.