Tracks, routes… enzovoort. Op TomTom en Garmin

Afgelopen Hemelvaart liep ik tegen een dingetje aan: in MRA (MyRoute-app, de betaalde Gold-versie) gemaakte routes naar de nieuwe Garmin Zümo XT brengen levert wat problemen op. Ik denk het opgelost te hebben. Dit blogje schrijf ik voor m’n eigen gemak zodat ik over twee maanden ook nog weet hoe ik het deed. Mochten er mensen zijn die een goed advies hebben: ik houd me aanbevolen.

Hoe ik routes maak.

Ik doe alles met MRA. Al jaren. Omdat dat lekker intuïtief werkt en ik nogal lui ben. Oorspronkelijk reed ik rond met de nieuwe TomTom 550. Totdat daar wat vocht in kwam en het scherm besloeg. Op garantie kreeg ik keurig een nieuwe maar inmiddels had Garmin de nieuwe XT uit waar iedereen lyrisch over is. Een mooie gelegenheid om met wat bijbetalen de TomTom om te ruilen voor de XT.

In MRA-Gold kan je op simpele wijze routes maken voor de TomTom, inclusief de kronkelroute optie (instelbaar) en gewenste hoogteverschillen (nutteloos in Nederland). Op basis van de TomTom kaart die altijd up-to-date is want Cloud. Dat levert gewoon leuke routes op en de moeite is nul: begin- en eindpunt kiezen, vraag om een kronkelroute…klaar. Daarna versleep ik vaak de route nog een paar kanten uit om net die paar mooie plekjes ook mee te pakken. Een kind kan de was doen. Daarna de route als track exporteren en in TomToms MyDrive webomgeving importeren. Synchroniseren gaat vanzelf. Dat is het.

Het probleem.

En dan koop je een Garmin. Ik denk: een track is een track. Dat is slechts een berg GPS-coördinaten. Als er voldoende van zijn (en die zijn er) hoeft een navigatieapparaat geen moeite te doen.  Hij moet slechts de punten volgen, dan is er vanzelf een route. Dus mijn op basis van de TomTom-kaart gemaakte tracks kunnen één op één zo de Garmin in. Nou… niet helemaal. Om een route te kunnen rijden inclusief aanwijzingen in de helm en informatie zoals waar de benzinepompen zitten moet Garmin de track eerst omzetten naar een route. Tot vorig jaar had je bij Garmin geen keuze. Als je de track selecteerde werd je min of meer gedwongen om naar route te converteren en daarna startte je de route. Die omzetting ging vrijwel altijd probleemloos. Met de laatste firmware-update heeft Garmin echter de omzetting strikter van de kaart afhankelijk gemaakt. En een beetje gelimiteerd. Zo lijkt het tenminste. De kaarten van TomTom en Garmin zijn niet exact gelijk. TomToms kaarten komen van Teleatlas en Garmin wordt door HERE bedient. Dat resulteert in routes die nogal van elkaar afwijken, om het netjes uit te drukken. Ik heb geprobeerd met wel of geen herberekenen en Garmin probeert in de buurt te komen, maar Garmin en ik verschillen hierover van mening. Ik werd knap chagrijnig van het resultaat. De ene route (herberekenen aan) gaf een paarse rechte streep van vijftig kilometer dwars door de weilanden. Een nieuwe poging (herberekenen uit) gaf een route over alleen doorgaande N-wegen. De originele TomTom route had ik over leuke weggetjes gelegd. Garmin kwam er niet bij in de buurt! De logische oplossing: routes maken op basis van de Garminkaart. Waypoint adviseert om dat met Basecamp te doen want dat gebruikt de kaart in het apparaat zelf. Ik kan met Basecamp overweg maar ik vind MRA simpelweg makkelijker werken. Mijn mening.

De oplossing.

Ik maak in MRA een route op basis van de TomTomkaart want daarmee heb ik de kronkelwegenoptie. Die optie is er niet als je met de Garminkaart werkt. Als ik die route eenmaal heb vraag ik aan MRA om routepunten toe te voegen. Bijvoorbeeld: maak er honderd van. Daarna wissel ik in MRA naar de Garminkaart. Vanwege die honderd routepunten dwing ik Garmin zo goed mogelijk mijn plan te volgen maar uiteraard levert dat toch verschillen op. Soms flinke. MRA heeft de optie om routes te vergelijken. Als ik die kies zie ik precies waar de TomTom route afwijkt van de Garmin route. Ik probeer dan met extra routepunten Garmin te dwingen naar mijn oorspronkelijke plan te komen. Soms lukt dat, soms niet. Als het resultaat acceptabel is laat ik het zo. Als laatste exporteer ik de route als track uit MRA naar mijn laptop waarbij ik de GPX 1.1. kies (route, track, POI; een GPX-bestand dat zowel route- als trackinformatie bevat).

Ik hang de XT met een USB-kabel aan de laptop. Want dan “ziet” Basecamp de kaart in de XT en kunnen er in Basecamp routes gemaakt worden. Dan start ik Basecamp op en importeer de track. Het resultaat is een track én een route. Ik kies de route en vergelijk die met wat ik in MRA bedacht had. Concusie: dat komt goed overeen. Daarna  verzend ik de route vanuit Basecamp naar het interne geheugen van de Zümo XT (die via USB aan de laptop hangt). Als ik daarna de XT loskoppel en start meldt het ding “nieuwe routes gevonden” of zoiets en kies ik voor importeren. Als laatste start ik dan op de XT de Routeplanner app en zie ik de geïmporteerde route staan. Als ik die open en vergelijk met wat ik oorspronkelijk in MRA (op basis van de Garmin kaart) gemaakt heb blijkt de route één op één correct overgekomen. Ik kijk met name of de berekende afstand overeen komt. Klaar.

Ook de track in de Zümo.

Ik kan het hierbij laten maar het kan handig zijn om toch ook de track op de XT te hebben. Vanuit Basecamp de track verzenden naar de XT blijkt op de XT geen werkbaar resultaat op te leveren (of ik doe iets fout). Om dan de track toch op de XT te krijgen start ik de Explore.Garmin.Com webapplicatie op en importeer ik de track. De eerder vanuit MRA gegenereerde track levert hierin een vreemd resultaat op. Er zit blijkbaar rommel in het bestand waar Explore geen raad mee weet. Ik maak daarom vanuit MRA een nieuwe export waarbij ik optie “Track, POI” kies. Dat levert een schoon GPX-bestand op met alleen maar coördinaten. Als ik dit importeer in Explore en vergelijk met de track in MRA klopt alles weer en zijn er geen fouten. Hierna hoef ik verder niks te doen. Explore synchroniseert automatisch met de XT. De track in de XT converteren naar een route hoeft niet. Want die route heeft de XT immers al.

Garmin eigenaardigheden.

Eigenlijk weet ik niet of het eigenaardig is, maar wel verwarrend. De Zümo XT bevat twee gescheiden omgevingen voor routes en tracks. Eentje binnen Apps en een andere binnen de hoofdknop “Waarheen” op het startscherm waaronder je o.a. Explore vindt.

  • Binnen Apps heb je “Reisplanner” voor routes en “Sporen” voor tracks.
    • Om routes in Reisplanner te krijgen gebruik je de Explore.Garmin.Com website waarin je tracks importeert. Na synchronisatie zie je de tracks terug op de XT in “Sporen” van waaruit je ze converteert zodat je ze ziet als routes in “Reisplanner”. Maar op deze manier zie je de routes niet in de XT in Waarheen / Explore.
    • Een andere manier om routes in Reisplanner te krijgen is door ze vanuit Basecamp te verzenden naar het interne geheugen van de XT die hiertoe met een USB-kabel verbonden is met je laptop. Na loskoppelen en starten van de XT krijg je de vraag of je de gevonden nieuwe routes wilt importeren.
    • Het op deze manier maken van routes levert soms een probleem op: Garmin kan geen route maken. Maar er is een alternatief. Lees hierna!
  • Binnen Waarheen / Explore zitten routes en sporen (en activiteiten en waypoints) bij elkaar.
    • Om routes in Explore te krijgen gebruik je ook weer de Explore.Garmin.Com website waarin je tracks importeert en je er dan voor kunt kiezen om de tracks te converteren naar routes. Na synchronisatie vindt je de routes terug op de XT in Explore.
    • Het verschil is dus dat je hier routes maakt binnen de Explore website (door conversie van tracks).
    • Het converteren van een track op de XT vanuit Apps / Sporen (met het resultaat in Reisplanner) kan een iets andere route opleveren (in Reisplanner), dan wanneer je een track converteert binnen de Explore website waarvan het resultaat als route terugkomt in Waarheen / Explore. Mijn gevoel is dat de laatste aanpak beter werkt.

De vraag rijst waarom Garmin binnen één apparaat twee omgevingen voor tracks/routes aanbiedt. Oorsponkelijk waren er alleen de apps en heeft Garmin later de Explore omgeving eraan toegevoegd. De Explore omgeving is volledig Cloud gebaseerd. Routes en tracks hierbinnen bevinden zich in beginsel niet in de XT maar ergens op een server. Om dit te laten werken moet je de Garmin Drive app op je telefoon installeren en de XT hiermee koppelen. Bij het starten van de XT gaat deze dan via de app op je telefoon synchroniseren met de server. Zo komen je routes en tracks binnen. Als je ook de Garmin Explore app op je telefoon installeert kan je je routes ook hierin onderhouden (net als via je laptop zoals hierboven beschreven) Ik denk dat de routes tijdens het synchroniseren fysiek naar je XT gekopieerd worden. Ik heb het echter meegemaakt dat ik ergens in-the-middle-of-nowhere rondreed, de telefoon geen internetverbinding had (Duitsland, als je in het buitengebied rijdt) en ik om één of andere reden genoodzaakt was de route opnieuw te activeren. Toen bleken de routes uit de XT verdwenen! Toen ik later weer in het hotel was en een Wifi-verbinding had kwamen de routes weer in de XT binnen. Niet heel handig. Dit risico kan je vermijden door de routes vanuit Basecamp naar de XT Reisplanner app te exporteren met een USB-kabeltje. Dan weet je zeker dat ze fysiek in de XT zitten.

Samengevat.

Navigatiesoftware verschilt nogal. TomTom en Garmin hebben elk hun eigen aanpak. Het kaartmateriaal is verschillend. Ga er als softwaremaker maar aanstaan. Het is niet voor niks dat mensen als Hans Vaessen (mrGPS), WayPoint en diverse routemakers annex touroperators (Moormotor) hier een boterham aan verdienen. Zij zoeken uit waar wij geen tijd voor en/of zin in hebben en proberen het voor ons simpeler en leuker te maken. Het is dat ik zelf routes maken ook een leuke bezigheid vind. Wat ik hierboven als aanpak beschrijf is over een paar maanden waarschijnlijk alweer achterhaald want de bedrijven zitten niet stil. Anders zou het saai worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.