Handig voor een motorvakantie

Hieronder een lijstje van zaken die nuttig of nodig (kunnen) zijn bij een motorvakantie, met name als het een kampeervakantie gaat worden.

  • Led hoofdlamp. Voor ‘s-nachts, als je wilt lezen in je tentje. Of als er gerepareerd moet worden met slecht zicht. Een hoofdlamp houdt je handen vrij. Dat kan erg handig zijn.
  • Stroom in je tentje. Bijvoorbeeld om je telefoon of tablet op te laden. Op de meeste Europese campings staan stroomkasten waar je je eigen kabel kan inprikken. Die willen vaak CEE-stekkers hebben. Die vindt je bijvoorbeeld bij Allekabels. In deze verloopadapter prik je je eigen geaarde stekker met verlengsnoer en een contactdoos. Hoe lang moet dat snoer zijn? Lastig. 20 meter is handig. Dat hoeft geen dure en zware neopreenkabel te zijn. Een gewone witte huis/tuin/keuken kabel werkt ook. Slimmer is om (in het voorjaar als het niet druk op de campings is) je tentje en motor vlakbij zo’n stroomkast te zetten.
  • Luchtdichte zakken. Kleding erin, lucht eruit persen en dan in de koffer of roltas. Kleding bijvoorbeeld gebruikt zo veel minder ruimte. En de zekerheid dat het droog blijft.
  • Zakmes. De enige echte van Victorinox. Er zit altijd wel iets aan dat op zeker moment nuttig is
  • Klein plankje. Voor onder de jiffystand. Gewoon nodig als de motor op een grasveld geparkeerd moet worden. Of op grind.
  • Bandenreparatieset. Om een klein lek door een ingedrongen spijker of schroef te repareren. Een andere oplossing is je banden vullen met Ride-on. Een vulcaniseerpasta die je gewoon meteen na montage van een nieuwe band erin spuit. Het spul maakt ook balanceren van je wiel overbodig. Ik gebruik het inmiddels twee jaar tot volle tevredenheid.
  • Lucht. Onderweg je banden moet oppompen (of bijvullen) kan handig met deze electrische pomp van Oasser. Het ding neemt niet veel ruimte in beslag. Het is natuurlijk wel zaak het ding opgeladen te houden.
  • Tentje. Tsja. De mogelijkheden zijn legio. Van goedkoop tot peperduur. Belangrijk is uiteraard de pakmaat. Hoe kleiner hoe beter. En dat ie simpel op te zetten is. Hooguit twee stokken.
  • Hamer. Bij elk tentje worden haringen meegeleverd. Dan is een hamer handig om die in de grond te tikken. Maar de vaak gebruikte rubberhamers zijn nogal groot. En op harde ondergrond is het rubber te slap om een stevige tik te kunnen uitdelen. Een bankhamer of klauwhamer werkt beter.
  • Standaardharingen buigen snel krom op harde ondergrond. Dan zijn rotspennen beter. En is de ondergrond zacht? Dan trekken die pennen te makkelijk los. Dan zijn halfronde stalen haringen weer beter geschikt. Dus: neem twee sets mee. Zes rotspennen en zes halfronde. Van de Gamma.
  • Zitten. Is toch ook wel prettig. Dit is een handzaam demontabel stoeltje.
  • Slaapmat. Of luchtbed. De pakmaat is belangrijk. Opgerold zo compact mogelijk. Een mat die zichzelf opblaast is handig. Enige dikte slaapt comfortabeler.
  • Slaapzak. De keuze is reuze. En dit is ook nog eens heel persoonlijk. Wat de een prettig vindt hoeft niet te gelden voor de ander. Ga je voor een mummy of voor een gewone slaapzak? Kwestie van uitproberen en ervaring opdoen.
  • Vuilniszakken. Altijd handig. Plastic boodschappentasjes kunnen ook.
  • Kussen. Je kunt je motorjas opvouwen en in een zak proppen, maar slaapt dat lekker? Je kan ook een opblaasbaar kussen meenemen. Ook hier: let op de pakmaat!
  • Actioncam. Tenminste, als je het leuk vindt om filmpjes te maken van wat je onderweg uitspookt. Foto’s maak je hiermee ook, Maar dat kan ook met je mobiele telefoon met vaak betere kwaliteit. De Chinese cams van Eken kosten onder de 100 euro. Geen wonder dat GoPro in de problemen zit.
  • Mobiele telefoon. Dit behoeft geen nadere uitleg. Zonder zo’n ding is tegenwoordig ondenkbaar.
  • Koken. Simpele maaltijden of koffiezetten, je hebt een kooktoestelletje nodig. Tenzij je altijd terecht kunt in de kantine of campingwinkel. Maar kan je dat? Of je stapt op je motor en zoekt een restaurantje. Maar zijn die open ‘s-ochtends? Als je uit je tentje kruipt?
  • Servies. Koken is één ding maar dan heb je ook iets nodig om het voor jezelf te kunnen opdienen. Iets van een servies en bestek. En denk je dan ook even na over het schoonmaken hiervan?
  • Coolvest. Als het (heel) erg warm wordt is dat op lange ritten flink vermoeiend. Het put je uit. Dan is een coolvest nuttig. Je vult het ‘s-ochtends met een halve liter water en de rest van de dag biedt het verkoeling. Het werkt echt!
  • Roltas. Waar laat je al die spullen? Heb je zijkoffers en een topkoffer? Of tassen? Ikzelf gebruik een grote waterdichte roltas met een bovensluiting. Dan twee zijkoffers en een tanktas.

Andere belangrijke zaken:

  • Als je met pech komt te staan, heeft je motorverzekering dan een dekking voor pechhulp en/of repatriëring (jij en je motor terug naar huis)? Ook in het buitenland? Of biedt jouw motor(merk) een zogenaamde Mobility Service? In beide gevallen: heb je de telefoonnummers ergens in je telefoon staan? Of op een kaartje in je portemonnee? Of beide (nog beter).
  • Medicijnen. Veel landen verplichten dat je een EHBO-setje bij je moet hebben. Los van deze verplichting is het sowieso belangrijk om dit bij je te hebben. Pleisters, schaartje, Paracetamol, Ibuprofen…andere voor jou belangrijke medicijnen. Neem ze mee!
  • Reservesleutels. Van je motor (en extra sloten). Douw ze ergens en onthoudt waar!
  • Geld. Joh! Echt? Een open deur natuurlijk. Toch even: ik doe bij voorkeur alles betalen met pinpas/creditcard maar er zijn landen (België) met een andere cultuur. Dan heb je contant geld nodig. Los hiervan: bewaar een bedrag aan contanten niet in je gewone portemonnee maar in een aparte portemonnee en bewaar die ergens anders. Voor extra veiligheid en zekerheid.