Waar is mijn motor gebleven?

Nee, ik ben hem niet kwijt. Goden zij dank. Maar er kunnen van die momenten zijn dat ik toch even moet zoeken. Als de TT Assen is afgelopen bijvoorbeeld en de brommer ergens in het midden staat, tussen zesduizend andere brommers. Ga maar zoeken. Of als ik ergens in Amsterdam het ding in een straatje heb geparkeerd en na acht glazen cola niet meer weet welk straatje. Om deze reden (en nog een paar andere) zit er een GPS tracker in de motor. Onder het zadel. Permanent aangesloten op de accu. Met twee draadjes. Het is een klein ding: omvang creditcard en een paar millimeter dik.

Hoe werkt het.
Die tracker heeft een ingebouwde SIM-kaart. Zoals ook in een telefoon zit. Daarmee kan het ding met een serie GPS satellieten communiceren, net zoals een TomTom of een Garmin Zümo doet. Dat doet hij permanent, immers, hij is direct op de accu aangesloten. Vervolgens is er een website die speciaal ontworpen is om die tracker te volgen. En te laten zien waar precies die tracker zich bevindt. Op een Google Maps kaart. Natuurlijk zie ik alleen m’n eigen motor op die kaart. Want de tracker heeft een unieke code en de website activeer je met die code (via een speciale URL). Jazeker, ik kan die URL ook aan mijn vrouw geven. Dan kan zij ook zien waar ik uithang. Of ik dat altijd wil? Daar ga ik even over nadenken.

Die website toont de positie van de motor zoals op het plaatje hiernaast. Voeding is het huidige voltage van de motoraccu. In dit geval iets meer dan 13 volt. Slaap modus 2 betekent: Deep sleep (< 6 mA). Het Batterij niveau van 88% geeft de spanning van de accu aan die in de tracker zelf is ingebouwd. Zoals je ziet staat mijn motor stil. Gelukkig. Anders had ik een probleem.

Stroomverbruik en accu.
Op de accu dus. Dat kost stroom. Hoe lang houdt die accu dat vol? Nou, als de motor stilstaat gaat de tracker na een paar minuten in een slaapmodus. Dan verbruikt ie minder dan 6 mA (milli-ampère) per uur. Da’s vrijwel niks. En als de motor zes maanden winterslaap houdt in de garage? Da’s best lang. Maar dan hang je een druppellader aan de accu. Toch? De meeste accu’s vinden zes maanden stilstaan per definitie niet prettig en dat los je op met die druppellader. Er zijn mensen die dat niet doen. Die hebben dan een probleem met starten na zes maanden. Die tracker? Is die beveiligd? Tegen oververhitting of kortsluiting? Jazeker, dat is ie. Met een ingebouwde zekering en een beveiligingscircuit. De tracker bevat ook een eigen accu. Die wordt uiteraard opgeladen vanaf de motoraccu. Als de motoraccu uitvalt, om wat voor reden dan ook, blijft de tracker zijn werk doen o.b.v. de ingebouwde accu.

Wat kan er nog meer.
Als je gaat rijden registreert de tracker permanent de positie en die positie wordt in een logbestand op de genoemde website weggeschreven, gekoppeld aan de unieke code van de tracker. Dat levert een gpx-bestand op. Net zoals je een route als gpx-bestand exporteert uit MyRoute-app, Basecamp, Kurviger, noem maar op. Dat gpx-bestand kan je van de website simpelweg downloaden en dan bijvoorbeeld naar je TomTom of Garmin brengen. Als je een heel erg leuk ritje gereden hebt kan je dat dus nog een keer rijden vanaf de TomTom. Of je stuurt het naar vrienden.

Als de motor gejat wordt geldt natuurlijk hetzelfde: je kan zien waar die eikels hem heenbrengen. En waar ze hem daarna gestald hebben. Zodat je er met een groep stevige vrienden naartoe kan om… verzin maar wat.

  • Gebeld worden: je hebt op de website de optie om je telefoonnummer in te voeren. Doe je dat en de motor wordt gestolen, dan wordt je door een vriendelijke computermeneer gebeld en krijg je een melding. Dat gebeurt als de motor zich begeeft buiten een straal van vijftig meter vanaf de plek waar hij oorspronkelijk stond. Je bent dus niet van de website afhankelijk (voortdurend kontroleren niet nodig) om te ontdekken dat de brommer verdwenen is. Het telefoonnummer waardoor je gebeld wordt is +31 112 112 112. Lekker herkenbaar. En je hoort alleen “Warning! GPS!”. Meer niet.

Is dit alles zo bijzonder?
Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Er zijn meer trackers op de markt, met verschillende techniek. Er zijn ook apps die je kunt downloaden naar je mobiele telefoon en die iets soortgelijks doen, waarna je op een website zaken kunt terugvinden en bekijken. Maar die app moet je dan wél even starten als je gaat rijden. En je telefoon moet voldoende accu hebben om het de hele rit vol te houden (beter: hang hem aan een usb-kabeltje). En die telefoon moet niet in slaapmodus schieten (wat Android doorgaans standaard doet). Er zijn ook TomToms en Garmins die tracklogs bijhouden. Maar ook die moet je eerst starten en/of nabewerken. Het aardige van deze oplossing is de eenvoud: inbouwen, twee draadjes naar de accu, klaar. Dat is alles. De website doet de rest. Geen omkijken naar.

Interesse?
Bekijk de demo-website. Inloggen met emailadres “demo@track-m.com”. Wachtwoord is “demo”. De tracker is te koop via de website die je krijgt als je klikt op de knop hieronder. In een eerder bericht van mij kan je met de tracker gemaakte gpx-bestanden (routes) downloaden.

Tracker verkoop website

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.