Wat vind ik van de GT na 5000 km toeren?

De KTM na twee weken en vijfduizend kilometer toeren door Frankrijk en Spanje? En met nu een kilometerstand van haast dertienduizend op de teller? Hij heeft geen valse klap gegeven. Ik heb voor joker een liter olie meegesjouwd omdat dat bij mijn vorige motor nodig was, een beetje bijvullen na een paar duizend kilometer. Maar de KTM gebruikt geen druppel. Toch zijn er wel kleinigheden.

  • Op de buddy houd ik het geen uren achtereen uit. Na anderhalf uur begin ik mijn reet te voelen. Beetje jammer. Maar ik kreeg een tip om even langs Tijger Leathers te gaan. Die hebben hier een prima oplossing voor.
  • Benzineverbruik? Ergens tussen 1:15 en 1:17 gemiddeld. Geen klachten over. En met een tankinhoud van 23 liter betekent dat gewoon een actieradius van 350 km. Erg goed.
  • Rijden met koffers gaat prima tot zo’n honderdtachtig km/u maar daarboven is het opletten geblazen. In een enthousiaste bui trok ik de brommer door tot even boven de tweehonderd km/u en een flinke speedwobble was mijn deel. Dat is best even schrikken met zo’n slingerende motor bij die snelheid. Door rustig gas terug te nemen en de achterrem te gebruiken kreeg ik de brommer weer onder kontrole en ook de standaard stuurdemper zal een handje geholpen hebben, maar fijn is het niet. Ik geef de schuld aan de zijkoffers, vooral als ze volgeladen een verschillend gewicht hebben. Zonder koffers is de KTM strak als een scheermes.
  • Iemand tipte mij dat de wobble ook veroorzaakt kan zijn door de Dunlop Roadsmart 3 die er nu onder ligt. Terwijl ook de originele Pirelli voorband er nog onder zit. Misschien een beter idee om nieuwe originele Pirelli Angel GT’s opnieuw eronder te leggen want die bevielen mij uitstekend.
  • En een bok zou handig zijn, met name als je de ketting wilt smeren. Maar als ik kijk naar de enorme collector die onder het blok hangt, dan snap ik dat de fabriek een bok van de lijst geschrapt heeft.
  • Het ruitje houdt je borst uit de wind zodat je makkelijk hoge snelheden kunt toeren en volhouden. Dat werkt. Punt. Windgeruis in je helm moet je voor lief nemen. Wil je volledig uit de wind zitten en een sigaar kunnen roken? Koop dan een Goldwing. Of zo’n hele grote koffer-BMW. Of zoiets. Of nog beter: een auto. Dan zit je altijd droog ook. En warm. Of koud, met de airco aan.

En positief? De KTM is sterk, loeisterk. Onder alle omstandigheden heb je altijd meer dan voldoende koppel en vermogen om even snel in te halen of een sprintje te trekken. Vooral in de eerste drie versnellingen is dat best een sensatie. Een powerwheelie gaat probleemloos. In de Spaanse Pyreneeën vindt je tal van wegen waar ze in Assen jaloers op zijn, waar je nauwelijks verkeer tegenkomt en waar je van bocht naar bocht kunt vliegen. Met het vermogen, de remmen en de geweldige balans van de GT is dat een feest.

Samengevat, de Superduke GT is voor mij de perfecte sport-cruiser. Als ik opnieuw mijn centen zou mogen uitgeven, dan kocht ik hem weer!

3 reacties

  1. Johan Deijkers schreef:

    Hoi Ron, interresante en leuke blog van jou. Ik heb dit voorjaar ook zo’n beest gekocht. Dit na 4 jaar ducati multistrada. Die deed het het eerste jaar fantasties. Daarna begon de misère. De meest simpele dingen gingen kapot, maar het werd allemaal netjes onder garantie gerepareerd. Maar liever wil ik rijden en dan niet telkens naar de dealer. Toen vorig jaar in Duitsland het schakelijkpookje dienst weigerde vanwege een veertje van €7,50 was ik er klaar mee.
    Dus sinds dit jaar staat er een KTM GT. Alleen… is ie wel betrouwbaar? Als deze Europeaan me ook in de steek laat moet ik toch maar weer een jap kopen. Daarom ben ik blij met jouw verhaal. Tot op heden herken ik wat je schrijft, wat rijd dit goed. Ik durf te stellen dat dit de best sturende fiets is die ik ooit gehad heb. En daar zaten toch ook supersports tussen.

    Nu lees ik van jouw zitprobleem. Ik zie dat je het accessoire-zadel hebt. Ik rijd met het originele ‘harde’ zadel en ben net terug van 6 dagen sturen in de Alpen. Vrijwel nergens last van, zelfs niet ondanks temperaturen van 30 graden. Stapte ’s avonds nog fris van de motor.

    En ja, dat ketting smeren onderweg is nog wel een dingetje.
    Mijn multi had een middengroep en die was reuze handig.
    Nu heb ik een steuntje gemaakt van 2 stalen pijpjes die ik in elkaar kan steken tot 1 langere steun (zodoende makkelijk mee te nemen) Die plaats ik onder de voetsteun waardoor het achterwiel vrijkomt. Het is een beetje behelpen, maar het gaat. Je kan natuurlijk ook een leuke griet onderweg op straat aanspreken of ze jou wil helpen, terwijl jij de motor schuin houdt ?

    • ronputti schreef:

      Hoi Johan. Bedankt voor je reactie. Ik heb vorig jaar de GT een dag gehuurd en er toen zo’n 400 km mee rondgereden. Dat leverde toen ook een houten kont op. Vandaar dat ik bij aanschaf het accesoirezadel heb laten monteren. Maar ik heb een tip gehad voor aanpassen van het zadel bij Tijger Leathers in Den Haag. Dan wordt de vulling vervangen. Schijnt een prima oplossing te zijn. Jouw pijpjesconstructie zou ik weleens willen zien. Wat betrouwbaarheid betreft, we moeten het afwachten. Overigens, ook andere merken hebben zo hun problemen. We zien wel.

  2. Johan Deijkers schreef:

    Ron,
    Als ik je mail adres mag stuur ik je wat foto’s van mijn steuntje.
    Gr. Johan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.