De Alpen rond met twee KTM’s… en een GS1250 (1)

Het kan verkeren. Op pad met een GS. Maar ach, Jan-Paul, JP voor intimi, vindt hem lekker rijden. Wie zijn wij dan om dat tegen te spreken? Ik heb erop proefgereden en inderdaad, hij rijdt lekker. Alleen… het zijn er zoveel! Wij, dat zijn broertje en ondergetekende. Beide op een KTM Superduke GT, dus. En JP op een GS. Drie brommers die de Alpen gaan rondrijden. In tien dagen. Het routeplan geeft aan dat het kan. En de weersverwachtingen zien er goed uit. Op het moment van schrijven is het maandag. We vertrekken vrijdagochtend aanstaande. Eerste doel: Baiersbronn in het Zwarte Woud.

Het plan dateert van begin dit jaar. Ik ga in beginsel altijd alleen op pad maar als er mensen zijn die mee willen? Zolang ze hetzelfde tempo rijden, prima! Nee, ik maak er geen racepartij van. Niet altijd, tenminste. Een prachtige stuurweg laat het bloed toch wel kriebelen. Over het algemeen vlot doorrijden, daar ben ik toch wel van. En niet iedereen houdt daarvan. Dat mag. JP is ook van het vlotte doorrijden en we kunnen uitstekend met elkaar opschieten. Aan het begin van dit jaar vroeg ik of hij misschien mee wilde. Jazeker! Top! Vervolgens hoorde mijn broer van het plan. Of we het vervelend zouden vinden als hij ook… tuurlijk niet. Broer is ook van het vlotte doorrijden. En vorig jaar samen in de Pyreneeën hadden wij het prima naar ons zin.

Voorbereiding? Niet echt. Ik houd ervan als de brommer in orde is. Na het monteren van nieuw rubber (Continental Road Attacks, perfect onder de GT) en nieuwe remblokken afgelopen zaterdag, bij mijn vaste bandenboer Frank Switser, is hij dat. Bovendien zit er een nieuwe navigateur op. De nieuwe Garmin Zümo XT. Omdat de oude TomTom kuren vertoonde. Ik heb ook iets verzonnen om m’n telefoon te gebruiken tijdens het rijden en tegelijk op te laden. Nee, whatsappen en zo, daar begin ik niet aan als ik onderweg ben. Maar een tweede actieve routekaart kan handig zijn. Of een muziekje. Ik heb ook de Akrapovic eronder vandaan gehaald en vervangen door de standaarduitlaat. Maakte die Akra zoveel herrie dan? Dat viel wel mee. De Db-killer zat er gewoon in en de pijp was met E-keur straatlegaal. Maar in Duitsland en Oostenrijk worden mensen inmiddels bloednerveus van tweewielers die ook nog geluid produceren. Tot op zekere hoogte snap ik dat. Die gillende viercylinders met hun sportpijpen die alles volgas doen. Of die dweilende Harleys met die afgezaagde bochten. Na de tiende die langs komt ben je daar wel klaar mee. Ik heb geen zin in dat gezeik en dus pruttel ik nu geheel standaard. Volgens de RDW produceert mijn KTM 93 dB(A) bij het vereiste toerental en dat zou (nu nog) moeten kunnen.

De routes hebben we klaar. (Download Rondje Alpen Totaal). Daar houden we niet strak aan vast maar als je in slechts tien dagen zo prettig mogelijk de Alpen wilt rondrijden en zoveel mogelijk van de bergen wilt genieten, dan is het slim om een routeplan te hebben. Dan weet je waar je aan begint. In dit geval zesendertighonderdvijfennegentig kilometers. Peanuts. Zwitserland slaan we zoveel mogelijk over. We rijden er doorheen, ruim onder de Bodensee door (want bloedheet, stervensdruk en teveel stoplichten), en we pakken bij Davos (via de Fluëla, de mooiste pas van Europa volgens Topgear) een hoekje mee. Verder niet. Jazeker, het land is prachtig mooi maar het is ook idioot duur. Twintig euries voor een broodje met een bak koffie: gestoord. En dan heb ik het nog niet over de hotels gehad. In Oostenrijk doen we de Silvretta Hochalpenstrasse maar de nadruk ligt op de Franse Alpen. De pukkels van de Route des Grandes Alpes. Die dingen waar Joop Zoetemelk overheen fietste. Toen hij nog wat jonger was. De Stelvio? Nee! Niet alweer! Weet je hoe druk het is bovenop? Hoeveel GS’en daar geparkeerd staan? Poeheeee. Dit jaar slaan we die over.

Vrijdag op pad. We hebben er zin in.

Wordt vervolgd!

Alle berichten

2 reacties

  1. Henk schreef:

    Mooi Ron
    Wens jullie veel.plezier!

  2. Robbie schreef:

    Dat gaan heel vervelende dagen worden…
    Veel plezier ??

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.