Rondje Duitsland – dag 7

De weersvoorspellingen voor vandaag, vrijdag, zijn ruk. Bewolkt en regen. Maar als we onder onze balen vandaan gekropen zijn en in onze pendekkies op het balkon naar de lucht staan te kijken is het dunbewolkt, droog en de temperatuur is niet vervelend. Overleg. Wat willen we vandaag? “Koffie in Trier”, roept Rob. Best. Dat doen we. Trier is een grote, drukke, hete klotestad maar het zal me jeuken. We rijden de garage uit en vragen een kronkelroute aan de TomTom. Na een kilometer of dertig aardig rijden maken we in een dorp de eerste wegafsluiting mee. Huh? Ik probeer het toch. Na een goede honderd meter verdwijnt het wegdek en belanden we op grind. Vaak lukt dat maar vandaag niet. Verderop staan hele grote machines hele spannende dingen in een put te doen. De wegwerkers zien ons verbaasd aankomen en gebaren dat we moeten omkeren. Nou. Dan doen we dat maar. Op de TomTom zoeken we een Umleitung en die vinden we. Het is ineens nog mooi sturen ook! We vinden Trier. Een flinke file, maar de rechterrijstrook is leeg, dus die nemen we. Dan, vooraan bij het stoplicht, blijkt dat we naar links moeten. Oh? We prikken de brommers ertussen. Getoeter. Dat vindt Adolf niet leuk. Jammer voor Adolf. We rijden het centrum in, vinden een plek voor de brommers en wandelen naar het plein voor de Porta Nigra. Een zwart, lelijk bouwwerk uit de Middeleeuwen dat ze eigenlijk hadden moeten stucken, maar dat uiteindelijk niet hebben gedaan omdat de toeristen de oude meuk mooi vinden. En ondertussen is het nog steeds heel aardig weer. We hebben zelfs een warm zonnetje. Die weerberichten, je hebt er niks aan.

En dan verder? “Idar Oberstein”, roept Rob. “Da’s net als Monschau, maar dan anders”. Ook goed. Op pad weer. Maar dan opnieuw een afgesloten dorp. Godsakke! We vinden een Umleitung maar daarvoor moeten we door een woonwijkje en over geasfalteerde karresporen langs de wijnhellingen. Een hoop gekloot. Maar wel een prachtig uitzicht over de valleien. Dat dan weer wel. We bereiken weer een doorgaande weg maar nog geen kilometer verder: afgesloten voor alle verkeer. Dan snappen we het: heel Duitsland is één grote bouwput. Al die dorpen willen strak wegdek en dat moet vervangen. En dat doen ze allemaal tegelijk. Precies als wij er langs willen. Fuck Idar Oberstein! Dit is geen toertocht maar een puzzelrit! Leuk als je je erop instelt maar we zijn niet ingesteld. We draaien om en rijden terug naar Vianden. Na pakweg dertig kilometer komen we….een wegafsluiting tegen. Natuurlijk. We zijn nu geroutineerd. Rob ziet een oplossing: een smalle voetgangersbrug over het water. We zouden eroverheen kunnen. Zo breed zijn onze brommers niet. Maar nee, dat gaat me te ver. We zoeken en vinden opnieuw een Umleitung. En we hebben nog steeds goed weer.

In plaats van Vianden doen we eerst nog even Echternach. Een hartstikke leuk stadje met een hoog rollatorgehalte. We ploffen neer op een terrasje bij een, voor ons beroemde, fontein. Beroemd omdat een motormaat van ons ooit in een balorige bui, want iets teveel bier op een té gezellige zaterdagavond, erin sprong en daarna de rest van de nacht kokhalzend aan de wastafel hing om de volgende ochtend krijtwit van ellende aan het stuur van zijn Honda te wapperen. We noemen geen namen. We lepelen gedrieën een goulashsoepje, “want daar krijg je lekker brood bij”, stelt Rob. De soep komt, met één klein stukje stokbrood. Een tip: luister nóóit naar Rob. Dan terug naar Vianden. In de zon. We parkeren de brommers in de garage, lopen naar buiten, gooien de spullen op de kamer, kijken even naar buiten: een enorme hoosbui. Kijk mensen, dat heet nu knappe timing.

Vanavond speelt een band op het plein in Vianden. Het is dé feestavond. Dat hebben we eerder meegemaakt en dat is leuk! Serieus. We hebben er zin an!

Alle berichten Rondje Duitsland

IMG-20160729-WA0000 (Large) 20160729_122857 (Large) 20160729_122710 (Large) 20160729_122651 (Large) 20160729_111653 (Large) 20160729_111644 (Large)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.