TomTom Rider 400, problemen opgelost

Hans Vaessen (mrGPS) meldde al op zijn site dat TT een tweede firmware update heeft uitgebracht. Vandaag was het weer prettig genoeg om het tweede deel van die update te testen (lees hier het eerste deel): het route-moet-altijd-aan-het-begin-beginnen probleem.

Als eerste maak ik in Basecamp een route. Ja, dat kan ook in Tyre, maar als oude, verknochte Garmin adept vind ik Basecamp lekkerder werken. Ik knutsel een leuke route binnendoor langs Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Ouderkerk enz. Een kilometer op zeventig. De route exporteer ik als een gpx-bestand naar een folder op mijn laptop. Dan hang ik de TT400 met een USB-kabel aan de laptop en kopieer de route naar de TT. De exacte werkwijze vind je hier. Dit alles gaat soepel.

De TT op de brommer, helm op, handschoenen aan, rijden maar. Xander begint al snel tegen mij aan te lullen via de speakers in mijn helm. Ik mag Xander wel. TT biedt ook andere stemmen maar ik voel niet de minste behoefte om Xander een schop te geven. Dat bronzen geluid is prettig om naar te luisteren. Al is het beroerd takkeweer, Xander krijg je niet stuk. Nooit. Alles gaat vlekkeloos. Dan kom ik bij Goedhart in de buurt. De grootste motorzaak van Nederland (schijnt het, ik geloof het). Ik parkeer de brommer en haal de kabel van de TT400 los. De TT wil nu in standby en dat kan ik met “annuleer” voorkomen, maar nu even niet. Dit is immers een test. Het scherm wordt zwart en ik stop de TT in mijn helm. Schijnt niet verstandig te zijn maar ik doe het al tien jaar zo.

Naar binnen, het verplichte rondje, zitten hier, zitten daar, aan een paar gashendels draaien en aan remmen trekken, niks kopen (Goedhart is niet de goedkoopste) en dan weer naar buiten. Nu wordt het interessant. Ik zet de TT400 op het stuur en sluit de stroom aan. Het ding komt tot leven en…laat mij de route zien. Da’s mooi. Helm op en rijden. Nu ben ik benieuwd. Xander begint weer tegen me aan te kletsen. Wat ie zegt klopt naadloos. Ik kan gewoon de route vervolgen. Hans Vaessen schreef dat TT het zo heeft opgelost dat het dichtstbijzijnde routepunt wordt gebruikt als startpunt. Ik geloof het meteen maar ik merk er niks van. Ik rijd gewoon de originele route alsof er niets gebeurd is. Prachtig. Een stukje verderop doe ik de ultieme test. De motor langs de kant en ik verwijder de route (“Wis track”). Dan zoek ik in de lijst de route weer op en laad hem opnieuw. De TT ziet mijn GPS positie, de route komt in beeld, wordt gecentreerd en ingezoomd en ik kan de route vervolgen. Niks geen meldingen dat ik naar het startpunt moet o.i.d. Nee, ik kan opnieuw verder alsof er niets gebeurd is. Conclusie: TomTom is met vlag en wimpel geslaagd!

Dan is er nog het probleempje van dat onverwacht kantelen van het scherm. TT heeft een oplossing ingebouwd waarmee je het scherm in een stand kan vastzetten. Eerst draai je de kast in de gewenste stand, dan in de Instellingen fixeer je het scherm. Het werkt naadloos. Ik fixeer het scherm in Portret. Daarna draai ik de kast in Landschap. Het scherm blijft in Portret modus staan, dus het werkt. Is dit nu handig? M.i. niet echt. Want het handige dat je de kast kunt draaien en de software keurig volgt werkt nu niet meer. Je moet een paar extra handelingen doen en nadenken over hoe je je scherm wilt gebruiken, precies zoals ook Garmin dat doet met zijn Zümo 590. Ik besluit de schermfixatie te laten voor wat het is. Zoals het was vind ik het veel handiger. En hoe vaak gebeurt het dat je scherm een eigen leven begint te leiden? Niet vaak. En als ook Xander tegen je aan lult onderweg is er weinig aan de hand. Op zeker moment draait het scherm ook weer goed. Kwestie van een beetje geduld hebben.

Bellen. Dat kan nu ook met de TT400. Dat wil zeggen, je kunt opnemen als iemand je belt. Zelf bellen via de TT kan niet. Het toeval wil dat mijn vrouw mij belt terwijl ik mijn testen van hierboven doe. Ik hoor in mijn helm de telefoon overgaan. Het scherm van de TT geeft mij nu ook twee opties: opnemen of weigeren. Ik neem op…maar hoor niks. Het scherm toont wel dat ik heb opgenomen want ik zie alleen een rode knop “gesprek beëindigen”. Maar geen geluid. Dan stop ik maar, zet mijn helm af en bel mijn vrouw op de “ouderwetse” manier. Hoe ouderwets is dat eigenlijk? Met zo’n plat dingetje van een paar gram aan je oor bellen in de middle of nowhere? Maar dat is een ander onderwerp. Het lijkt erop dat bellen nog niet lekker werkt, maar het kan ook dat ik iets fout gedaan heb. Geen idee.

Conclusie: wat navigeren betreft is de TomTom Rider 400 de perfecte oplossing, zeker als je ook nog de zeer actieve TomTom Share community meerekent die mij dagelijks van enkele Mb’s aan kaartupdates voorziet. En het feit dat je de TT via je mobiele telefoon (Bluetooth tethering aanzetten) aan internet kunt hangen zodat het ding met routebepaling ook nog rekening houdt met actuele file’s e.d. De belangrijke problemen zijn opgelost. En dan kost het ding 399 euries, da’s even 200 minder dan de vergelijkbare Garmin Zümo 590. Ik weet zeker dat meneer Garmin een serieus probleem heeft.

Nog wensen? Niet als het om navigeren gaat. De TT400 is perfect. Maar dat bellen? Niet dat ik dat nou vaak doe vanaf de motor. Een muziekje onderweg? Vanaf de telefoon? Zou ook leuk zijn.

Alle TomTom berichten

7 reacties

  1. Arno schreef:

    Ik heb een sena s20 opnemen gaat met de tomtom 400 en ik hoor de andere kant ook alleen kunnen ze mij NIET horen ..
    Verder werkt de tomtom 400 perfect.

  2. Gerco schreef:

    Muziekje los ik op door de telefoon (of evt losse mp3 speler direct met de headset te koppelen.

  3. Maurice Moor schreef:

    Goed geschreven stukje.
    Maar wat gebeurd er als je de route halverwege een eindje van de route opstart ? Wat je nu gedaan, is op de route de route weer opstarten.
    Wat ik nog wel een nadeel vind, is dat je niet het kaartmateriaal van de TomTom op je computer hebt.
    Dus maak je routes op basis van ander kaartmateriaal dan je op de TomTOm hebt en daardoor kunnen er verschillen ontstaan.

    • ronputti schreef:

      Da’s een goeie Maurice. Halverwege de route starten als je er een eindje vandaan bent. Dat ga ik z.s.m. even proberen. Als de zon weer schijnt. En van dat kaartmateriaal heb je gelijk. TomTom werkt samen met Tyre. Maar de TT heeft een eigen kaart geladen terwijl Tyre werkt o.b.v. Google Maps. Met een track dwing je het apparaat het meest nauwkeurig maar een track o.b.v. Google Maps kan toch nog afwijken van wat de TT intern heeft (wegafsluitingen e.d.). In dat opzicht ben je bij Garmin altijd zeker als je tenminste BaseCamp en apparaat gelijk houdt wat betreft kaarten. Ikzelf til hier niet zo zwaar aan. Onverwachte dingen, zoals die wegafsluitingen, zijn toch nooit volledig uit te sluiten. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik ondanks een nauwkeurige route o.b.v. nieuwste kaart toch een stuk omweg moest pionieren.

  4. ronputti schreef:

    Ik heb zojuist eens op MF de klachten gelezen. Het lijkt erop dat TT nu ALTIJD het dichtstbijzijnde routepunt kiest. Ook als je gaat beginnen met het rijden van de route. Ligt het officiële startpunt verder weg dan gaat het dus fout. TT is iets te enthousiast geweest. Het ding moet (net als Garmin) de vraag stellen wat je wilt: naar het begin of niet. Daarnaast lijkt er een probleem te zijn met sommige routes die de TT niet kan rondbreien. Dan krijg je “geen route mogelijk”. Toch nog wat werk aan de winkel voor TT dus.

  5. Mario schreef:

    Beste Ron, Ik neem de vrijheid om je lastig te vallen met het volgende. Ik ben sinds 2 dagen in het bezit van een TT400 en na alle instellingen en opties geprobeerd te hebben werkt alles feilloos inclusief koppeling met iphone 5s. Ik heb hem moeiteloos gekoppeld met met headset met nu valt het me op dat wanneer ik op de TT het volume hoger wil zetten deze direct weer terug schiet naar begin stand, 50%. ik kan hier niets van vinden in de gebruiken aanwijzing. Hen jij daar het antwoord voor? Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Mario Toman.

    • ronputti schreef:

      Hallo Mario. Ik heb geen idee, eigenlijk. Mijn eigen TT staat standaard altijd op 100% en daar kijk ik nooit naar om. Heb je de laatste firmware geladen? Via MyDrive Connect? En anders zou ik contact met de TT-helpdesk opnemen.
      Groeten, Ron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *