Kolenmijn Beringen

In een recente Moto73 staat een verslag van een bezoek aan Belgisch Limburg waar verschillende kolenmijnen zitten. Gesloten uiteraard. Want in deze hoek van Europa worden geen kolen meer de grond uitgehaald. Die kolenmijnen zijn te bezoeken en ik heb wel wat met het bekijken en fotograferen van industrieel erfgoed. Bovendien is het lekker weer voor de motor en fotografie en motorrijden valt best te combineren. Te warm voor dat leren motorpak en dus trek ik mijn speciale spijkerbroek aan…en toch maar mijn leren jack. Voor een doorwaaijack is het niet heet genoeg, schat ik. De TomTom op het stuur en ik tik “Beringen” in, want daar zit één van die twee mijnen. Het is al tegen elven en te laat voor een “spannende route” schat ik, dus gewoon maar even de snelste route kiezen. Via Tilburg komt die uit op 136 km. Op pad, maar dan blijkt dat ik iets over het hoofd heb gezien. Vakantietijd. Zaterdag. 18 juli. Dus kilometers file op de A27 richting Tilburg. Vakantieverkeer. Rijen sleurhutten. Net voor de afrit naar de A27 kom ik een vijftal motorrijders tegen die netjes achter de auto’s aansluiten, wachtend tot ze kunnen rijden. Brave mannen, maar met een breedte van pakweg tachtig ga je als motorrijder niet tussen dat blik in je pak zitten koken. Flikker op zeg! Met zo’n zes kilometer tussen de rijen door manoeuvreren laat ik de drukte redelijk vlot achter me. Tegen één uur kom ik bij de kolenmijn.

Het is een groot complex. Er is een museum en een receptie met kaartverkoop. Ik meld me en koop een kaartje voor een museumbezoek met gids. De bezichtiging begint om één uur en ik ben iets te laat. De receptioniste, een vriendelijke Belgische deerne, biedt aan om de gids te bellen of ik nog mee kan. Geen probleem. Ik kan bij haar mijn helm achterlaten en wat later sluit ik aan bij een groep mensen. Maar het valt me enigszins tegen. Het museum is in een kelder, staat vol met mijnwerkersspullen en de gids vertelt. Maar ik zou liever de echte mijngangen zien. Of een stukje daarvan. Niet een volgepropte kelder. Ik fotografeer wat rond in de tamelijk donkere ruimte. Tenslotte rond de gids het bezoek af en mogen we op eigen gelegenheid het terrein op. Ik loop naar de achterkant van een enorm gebouw en ga een lange doorgang in. Er verschijnen twee politieagenten die mij en enkele andere bezoekers aandachtig opnemen maar met mijn camera ben ik het toonbeeld van de onschuldige toerist. De agenten verdwijnen in hun auto. Op zeker moment stuit ik op een rij hekken. Daarachter een braakliggende bende die me intrigeert. Twee hekken sluiten niet aan en ik werk me er tussendoor. Daarachter…fantastisch. Later leer ik van een plattegrond dat ik in de voormalige kolenwasserij rondloop. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen en loop al fotograferend rond. Dan hoor ik wat gekraak en ontwaar twee mensen die ergens vanaf klimmen. Ze kijken me een beetje besmuikt aan want hier rondlopen is verboden, maar als ze zien dat ik niet bij de organisatie hoor en mijn camera in het oog krijgen is het ijs snel gebroken. Het blijken Engelsen en één van hen is naar boven geklommen voor fotowerk. Ze dragen een rugtas vol dure spullen en statieven. Ik heb alleen mijn camera bij me en zonder statief in de schemer is dat even wat minder. Maar ik zal het ermee moeten doen. We praten wat en ze verdwijnen uit het zicht. Naar boven klimmen lukt mij niet in m’n eentje. Dan maar niet. Wel jammer.

Terug bij de receptie doe ik een drankje en een tostie op het terras dat bij het museum hoort. Dan afrekenen, helm ophalen en klaarmaken voor vertrek. Het is drie uur en nu vraag ik wel een “spannende route” aan de TomTom. Het doel is binnendoor naar Tilburg. Vanaf daar vind ik het wel goed en wil het laatste stuk over de snelweg. Eerlijk is eerlijk, het apparaat maakt er wat leuks van. Het lijkt erop dat de software voorkeur heeft voor heide en bossen. Ik rijd ook over leuke wegen en knusse dorpjes. Ik kom ook over een stukje klinkerweg waarbij de vullingen uit mijn kiezen rammelen. Daar moet meneer TomTom dus nog wat aan doen. Vlakbij Tilburg bedank ik de TomTom en draai de A27 weer op.

Er zijn geen files.

DSC_4873 DSC_4865 DSC_4859 DSC_4855 DSC_4846 DSC_4845 DSC_4843 DSC_4834 DSC_4830 DSC_4824 DSC_4821 DSC_4815 DSC_4807 DSC_4796 DSC_4794 DSC_4778 DSC_4880

Alle TomTom berichten


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.