Navigatie op de motor

Mijn 8 jaar oude Garmin Zümo is zo langzamerhand aan vervanging toe. Het ding doet het nog wel, maar er zijn inmiddels alternatieven voor handen die veel sneller rekenen en meer geheugen hebben. Na 8 jaar wil je ook wel eens wat anders natuurlijk. Wat mij betreft zijn er maar twee alternatieven:

  • Garmin Zümo 590. Bij Waypoint mag het ding 630 euries kosten. Dat is een berg geld. Hans Vaessen (mrGPS) biedt het toestel aan voor 595 euro en via Tweakers zijn er ook andere leveranciers die al bij 560 beginnen. Daarnaast bieden de jongens van Tyre de Zümo aan voor 579 euro. Waypoint is dus duur, maar daar staat veel expertise en goede service tegenover. Da’s ook wat waard. Veel mensen vinden het scherm een beetje flets. Maar het is in direct zonlicht nog wel redelijk afleesbaar, in tegenstelling tot de meeste andere toestellen. Hans heeft op zijn site een beoordeling van het toestel staan, ook van de TomTom 400 trouwens. En dan heeft deze meneer ook veel energie in een test gestoken. De man is heel blij met zijn 590. Vooruit maar.
  • TomTom 400. Net twee weken op de markt. Veel enthousiaste verhalen. Ook van mrGPS himself. Is 200 euries goedkoper. Dat scheelt nogal. Maar het schijnt dat je een geladen route altijd bij het begin moet beginnen. Dat klinkt logisch, maar wat als je halverwege de route stopt om een benzinepomp of een hotel te vinden en je daarna de route opnieuw wilt vervolgen? Moet je dan eerst weer “terug naar start”? Met Garmin kan je gewoon op elk willekeurig punt de route vervolgen. Enfin. Insiders beweren dat TomTom dit waarschijnlijk met een firmware update zal oplossen.

Die twee direct vergeleken levert mij voorlopig even op:

  • Dat je de Garmin ook kunt gebruiken om je muziekbestanden van je telefoon o.i.d. af te spelen. Dat kan de TomTom dus niet. Is voor mij toch wel een puntje. Het schijnt dat ik mijn communicatiesysteem in de helm met zowel de telefoon als het navigatiesysteem kan koppelen. Maar door een berg muziekbestanden scrollen vanaf de helm is niet handig, om het eufemistisch te stellen.
  • Daarnaast heeft de Garmin nog een mogelijkheid om de bandenspanning in de gaten houden, maar dat boeit me weinig.
  • Ook een filmcamera bedienen vanaf de Garmin vind ik van ondergeschikt belang, want dan moet je wel zo’n ding (de VIRB, kost ook weer 180 euries) hebben. En minutenlange filmpjes van een motor die over een paar wegen rijdt zijn retesaai, is mijn ervaring. Dan rijd ik toch liever zelf.
  • De TomTom heeft, in tegenstelling tot de Garmin, een erg handige kantelmogelijkheid. Je kunt het apparaat simpelweg een kwartslag draaien op de steun waarmee het apparaat de kaart automatisch in portretmodus draait, desgewenst dus tijdens het rijden. Da’s weer erg slim. Mensen die het getest hebben zijn enthousiast over een scherm in portretstand. Garmin kan dit alleen door het ding anders op de houder te monteren en dan moet je nog speciaal een optie hiervoor omzetten. Dat vergt dus enige aktie met een geparkeerde motor.
  • Het scherm van de TomTom is helderder, maar betekent dit ook dat het in alle omstandigheden goed afleesbaar is?
  • TomTom heeft, net als de Garmin, een optie voor het maken van “een route over bochtige wegen”. Daar houden wij motorrijders van. Maar het schijnt (volgens Hans) dat de TomTom dit slimmer en beter doet dan Garmin. Om het op de Garmin goed te regelen is een aanvullende OnRoute motorkaart nodig (kost ook weer 100 euro). Beetje jammer.

Life is about choices. Ik ben er nog niet uit. Maar ik heb nog even geen haast.

TomTom 400 garmin_zumo_590LM_300a

 

Alle TomTom berichten

1 reactie

  1. MrGPS schreef:

    Haha… kom via ‘pingback’ je verhaal tegen 😉

    En inderdaad: ik denk dat je een vraag stelt die de komende maanden door velen gesteld zal gaan worden. En dan misschien niet eens zozeer in de afweging tussen de rider400 en de zumo590, maar zeker ook tegenover de zumo390.

    Ben as-we-speak een uitgebreide review over de 400 aan het schrijven. Die gaat positief zijn, maar er zijn inderdaad ook nog wel wat wenspuntjes.

    Belangrijkste opmerkingen op dit moment:
    a. route kunnen alleen in het toestel worden via micro SD (en dat is gepruts)
    b. gpx route moet aan het begin gestart worden
    c. bluetooth verbinding met cardo bouwt na standby niet automatisch op

    Ik heb die punten ook met TT besproken en ze zijn ook zeker serieus opgepakt. Van het eerste punt kon men alvast aangeven dat dat binnen maximaal twee maanden opgelost zal zijn.
    Mijn indruk is dat ook die andere punten wel in orde komen, maar dat is per definitie nog niet zeker.

    Als je geen haast hebt zou ik zeker nog even de kat uit de boom kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.