5.000 km met de nieuwe TomTom Rider 400

Terug van een weekje toeren in Frankrijk en de Pyreneeën. De week werd in totaal tien dagen waarbij de TT400 op het stuur van mijn Triumph Speed Triple stond. Hoe beviel dat? Da’s een makkelijke: uitstekend. Met uitzondering dan van het welbekende een-route-moet-altijd-bij-het-begin-beginnen probleem. Want dat maakte dat ik enkele bezoekjes aan pittoreske stadjes niet kon maken. Want daar sta je dan, bij het begin van de stadspoort, motor netjes geparkeerd om een rondwandeling te beginnen en een terrasje te pikken en op het punt de TT400 van het stuur af te halen. Want als ik hem gewoon laat zitten wordt ie misschien gejat. Als ik hem van het stuur af haal gaat de stroom eraf. Daarmee zou hij op standby gaan maar dan rijst de vraag: wat gebeurt er met de geladen route als ik straks weer verder wil? Als het ding de route kwijt is kan ik hem niet opnieuw laden want dan wil het ding dat ik helemaal terug ga naar het begin. En dat wil ik uiteraard niet. Ik kan het uitschakelen ook voorkomen door op “Annuleer stand-by” te klikken, dan blijft het ding gewoon actief maar hoe pakt dat uit? Een actief touchscreen in mijn binnenzak? Bij twijfel nooit inhalen dus ik deed geen wandeling. Het schijnt dat TT aan een update werkt. Hopelijk komt die snel.

De TT kan je heel simpel een kwartslag draaien door het draaimechanisme in de steun. Da’s echt verrekte handig. Ik rijd eigenlijk per definitie met het scherm in portretstand. Dan heb je namelijk meer route vooruit in beeld. Ook de signaalstreep aan de zijkant van het scherm die je informeert over komende benzinepompen en flitsers is natuurlijk langer en dus overzichtelijker. Echt heel goed. Alleen, het apparaat begrijpt de stand niet altijd. Ik maakte herhaaldelijk mee dat het beeld spontaan op zijn kop draaide. Of in de landschapstand draaide terwijl de kast in portretstand stond. Dat loste ik dan op door de kast weer een kwartslag te draaien om de software daarop te laten reageren, maar dat duurde soms zomaar drie-vier-vijf minuten voordat het beeld eindelijk weer goed stond. Eigenaardig. Zou het door trillen komen? Geen idee.

Soms schoot het beeld geheel op zwart. Niks meer. Dan ging hij resetten, of zoiets, om tenslotte helemaal weer terug te komen, ook met de actieve route die ik dan gewoon weer kon vervolgen. Raar.

Afleesbaarheid? Geen enkel probleem. Ik had felle zon die soms recht in het scherm scheen waardoor de afleesbaarheid wat minder werd, maar dan bewoog ik mijn hoofd een klein beetje zodat er wat schaduw op het scherm viel. Simpel. Over het algemeen had ik prima zicht op de route en is de afleesbaarheid dus prima.

Conclusie: als TT dat begin-route-bij-het-begin oplost en dat spontane draaien van het scherm wat stabieler en vlotter weet te krijgen, dan is het de aanschaf van de eeuw. Op navigatiegebied dan.

20150509_145811 20150509_145824

 

Alle TomTom berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.