LED, Cyclops versus Hilox

Zie dit als een produktvergelijking. Tussen de Amerikaanse Cyclops en de Nederlandse Hilox LED lamp. DIe ik beide in mijn KTM gereden heb.

Het begon direct bij aanschaf van de KTM, in maart 2017. Mijn vorige motor, een Triumph Speed Triple, reed ik met een dubbele Xenon lamp. Nooit met de standaard halogeenpitten. Waarom? Ik val graag op. Met name als er op binnenwegen tegenliggers mij tegemoet komen. Het gebeurt vaak dat automobilisten gewoon linksaf slaan en dan later roepen dat ze die motorrijder totaal niet gezien hebben. Als ik dat met een opvallende verlichting kan voorkomen (hoop ik), dan is dat een groot voordeel. Daarom dus. Toen ik de KTM bestelde was een LED-lamp van Hilox het eerste dat ik meteen meebestelde. Nee, geen Xenon meer. Alhoewel dat goed beviel is LED state-of-the-art. En ik ga graag met m’n tijd mee.

Die Hilox viel tegen. LED moet gekoeld worden. De Hilox van de eerste generatie deed dat met koelstrips aan de achterkant. Het werkte wel maar het zag er niet uit. Bovendien bleek het ding met al die strips lastig te monteren. De hoogteverstelling van de lampunit zat hierdoor ook klem en werkte niet. Het deed me besluiten om een alternatief te zoeken. Dat bracht me bij het Amerikaanse Cyclops. Die lamp heeft een kleine ventilator als koeling en is daardoor compacter. Prima. De Hilox eruit, de Cyclops erin, testen….prachtig. Maar meteen viel me iets op: het lichtbeeld. Een goed dimlicht laat een duidelijke horizontale aftekening zien als je het licht bijvoorbeeld op een muur projecteert. Daarmee is de hoogte van de lichtbundel keurig af te stellen zodat je tegenliggers niet verblind. Ik vermoed zelfs dat zo’n projectie wettelijk vereist is maar dat weet ik niet zeker. Hoe dan ook, de Cyclops heeft een erg slecht lichtbeeld. De horizontale aftekening is slecht. Erg slecht. Je ziet een verstrooide lichtvlek waardoor de lamp goed afstellen nauwelijks mogelijk is.

Ik heb toch haast vijfendertigduizend kilometer met de Cyclops rondgereden. Want er kwam een knappe bak licht uit. En opvallen? Enorm! En dat is toch de hoofdzaak. Totdat ergens op een Duitse autobahn een automobilist vóór mij begon te wijzen en te gebaren en zijn alarmlichten aanzette, alles om mij duidelijk te maken dat hij last had van de felle lamp in mijn KTM. Ik snapte hem meteen. Maar de boel omlaag draaien met honderdzestig km/u….onhandig. Jawel, ik viel op. Maar het risico dat een Herr Polizist mij ooit langs de kant zet vanwege die lamp is niet ondenkbeeldig. Het was aanleiding om toch te gaan zoeken naar een betere oplossing. En toen kwam Hilox weer in beeld.

Want de nieuwste generatie Hilox heeft geen koelstrippen meer maar ook een ventilatortje, net als Cyclops. Goede KTM-vrienden van mij rijden inmiddels ook met de Hilox rond en zij hebben prima ervaringen. Dus fluks de Hilox besteld die al een dag later keurig wordt bezorgd. De Hilox blijkt een halve centimeter langer dan de Cyclops. Van punt tot ventilator. Niet echt een probleem. De Hilox blijkt ook beter afgewerkt dan de Cyclops. Monteren is een fluitje van een cent. De Canbus-modules (die zijn nodig om de boel te foppen, anders denkt de ECU dat de lamp kapot is) van de Cyclops laat ik zitten. De Hilox past er ook op. De modules van de Hilox zijn ook iets groter. Een goed kwartier later zit de boel weer op zijn plek en kan ik testen. Natuurlijk, het eerste waar ik naar kijk is dat lichtbeeld. Dat tekent zich scherp af op de muur van mijn schuur. Helemaal goed. Nu kan ik tenminste de boel fatsoenlijk afstellen. Wat ook opvalt, het ventilatortje is minder luidruchtig. Die van de Cyclops hoor je duidelijk draaien wat bij mijn monteur telkens een verbaasde reactie oproept: “waar komt die herrie vandaan? Wat is dat voor geluid?”. En dan moet ik het weer uitleggen.

Tot zover helemaal blij. Nu nog even rijden. Dat gaat vanavond gebeuren.

1 reactie

  1. Peter schreef:

    Hoi Ron, interessant. Heb zelf een St1300 en vorig seizoen led in laten zetten. Sinds dien val ik ook iets meer op dan menig weggebruiker lief is. Lichtbeeld ook totaal buiten proportie en vliegt alle kanten op. Ik ga eens kijken welk merk er in is gegaan. Dank! Vrgr peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.