Eerste rit met de TomTom 400

Jongstleden dinsdag kreeg ik het apparaat binnen. Besteld bij mrGPS, keurig verpakt verzonden. Meteen uitgepakt, motorsteun op het stuur geschroefd, kabeltje aangesloten, headset in de helm verbonden alsmede de smartphone…allemaal een eitje. Keurig. Vandaag, op de vije zaterdag, maar eens op pad met het ding. Eens kijken wat ie kan.

Bluetooth

De TomTom in de steun geklikt en de apparaten verbinden. Helaas, dat ging niet werken. Geen idee. De TT heeft twee menuopties: eentje die “Connected Services” heet en eentje in het Instellingen menu die “Bluetooth verbindingen” heet. In de eerste zie ik zowel de headset als de telefoon. De telefoon verbinden gaat vlot, maar de headset verdomd het. Na tien minuten wachten nog steeds de tekst “Bezig verbinding te maken”. Allemachtig! Duurt dat zolang? Apparaat uit, headset uit, alles opnieuw opstarten, alles opnieuw installeren, je weet maar nooit…niks. Na talloze vruchteloze pogingen ben ik maar gaan rijden zonder geluid in de headset. Op de plaats van bestemming aangekomen wil ik terug naar huis maar niet over de snelweg. Dus op zoek naar de optie “vermijd snelwegen”. Die zit in het instellingenmenu en daar vliegt ineens ook de optie “Bluetooth verbindingen” voorbij. Oh ja. Zal ik daar eens opnieuw in kijken? En hierin wordt expliciet de optie “Headset” genoemd. En als ik die aanklik wordt ineens de verbinding opgebouwd en heb ik eindelijk geluid in de helm. Probleem opgelost. Niet heel handig, dit. Je moet het maar weten. Sterker nog, Als de apparaten elkaar eenmaal kennen zou handmatig verbinden daarna niet meer nodig moeten zijn. In mijn auto werkt dat ook naadloos, waarom bij TT niet?

Wat staat er op het scherm?

Gewoon in de Zoek optie het adres van MotoPort ‘s-Hertogenbosch ingetikt en rijden maar. De snelste route over de snelweg. Dan heb je onderweg wat rust om eens te kijken wat er precies op dat scherm gebeurd. Dat is veel. Rechts op het scherm staat de hele route als een rechte lijn in beeld met daarop alle benzinepompen, flitsers, rustplaatsen en andere belangrijke punten, met de afstand in kilometers vanaf jouw lokatie. Echt heel handig. Bovenin het beeld de geschatte aankomsttijd en de resterende kilometers. Prima. Ik heb (op aanraden van mrGPS Hans Vaessen) de kaart in 2D modus gezet en de oriëntatie in de rijrichting. Dat bevalt uitstekend. Die 3D-modus probeer ik nog wel een keer. Bovenaan in beeld, boven de route, staat een klein pijltje dat ik in eerste instantie niet begrijp. Totdat me later opvalt dat dat pijltje precies aangeeft wat voor soort afslag eraan komt en waar je dan heen moet, inclusief de afstand tot die afslag. Zelfs het aantal rijstroken (indien van toepassing) worden hierin exact aangegeven. Een klein schermpje in het grote scherm. Ontzettend handig. Sluit alle twijfel uit. In het grote beeld zoomt de TT in op de afslag als die in de buurt komt en geeft dan in 3D exact de rijstroken en de situatie weer. Heel goed. Tenslotte toont de TT altijd de geldende maximumsnelheid en je eigen snelheid en kleurt het kadertje rood als je te hard rijd.

Hoe het scherm zich houdt met volle zon erop, daar kan ik niets over zeggen. Ik had vandaag zwaar bewolkt weer en dat gaat uitstekend. Tevens wilde ik diverse keren een optie op het scherm kiezen met handschoenen aan. Met de 15 graden van vandaag had ik intermediates aan, dus geen dikke winter- maar ook geen dunne zomerhandschoenen. Het scherm had er geen moeite mee. Werkt prima.

Landschap of portretmodus

Ik had het al gelezen op de site van Hans, je kunt al rijdend het scherm een kwartslag draaien. De houder bevat hiervoor een draaimechanisme. Het beeld kantelt dan automatisch in portretstand. Heel slim, maar het leek mij weinig boeiend. Een aardige gimmick, snel vergeten. Nou…niet dus. Op de binnenwegen terug naar huis (met “snelwegen vermijden” aan) draaide ik op zeker moment het scherm een kwart om eens te kijken wat dat oplevert. Toen kon ik ineens twee keer zover vooruit kijken. Bochten die het “gewone” scherm (want automatisch ingezoomd) nog niet laat zien staan dan ineens wél in beeld. Je kunt veel eerder zien wat eraan komt. Binnen een minuut had ik geen enkele behoefte meer om het scherm weer normaal te draaien. De rest van de route heb ik het in portret laten staan. Ook dan heb je rechts de rechte lijn met komende pompen en flitsers in beeld. Erg goed,

Navigeren

Zoals gezegd wilde ik binnendoor terug naar huis. Dus simpelweg “snelwegen vermijden” aangezet. Of dat opzettelijk door TT zo gedaan is weet ik niet, maar ik kwam ook niet over doorgaande binnenwegen, de N-wegen, te rijden. De TT leidde me over leuke, landschappelijke polderweggetjes, slingerdijkjes, kleine binnenwegen en een pontje. Anderen vinden dat misschien een nadeel want de N-wegen rijden net even wat vlotter, maar die zijn toch ook vaak retesaai. Ik had er geen moeite mee.

Processor

Met “snelwegen vermijden” had mijn oude Garmin Zümo 550 tijd nodig om een nieuwe route te fabrieken als ik, bewust of onbewust, fout reed. De TT 400 dus niet. Binnen enkele seconden heeft ie een nieuwe route klaarstaan. Niks op aan te merken.

Geluid.

Ik heb gewoon de standaardstem aanstaan. Je kunt anderen kiezen maar mij bevalt deze uitstekend. De routeinstructies zijn to-the-point, volledig en duidelijk. Niet teveel en niet te weinig. Ook hier geen enkele klacht.

Conclusie

Méér dan uitstekend apparaat. Ik ben mijn oude Garmin al vergeten en hoef hem niet terug. Als TomTom nou dat automatisch verbinden met Bluetooth nog even regelt…… En Garmin heeft een serieus probleem. Want de TT400 kost maar liefst 200 euro minder, en doet een paar cruciale dingen gewoon beter, zoals je hier kunt lezen. De Garmin 590 is domweg veel te duur. Zoveel is wel zeker.

20150509_145811 20150509_145824

 

Alle TomTom berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.