Pinterest, wat kan je ermee?

PinterestInleiding

Naast Instagram is er ook Pinterest. Ik wil weten wat dit sociale media platform voor nut heeft of zou kunnen hebben. Want beide concentreren zich in beginsel op foto’s, binnen Pinterest pins geheten. Binnen Instagram staat de timeline centraal. Hierop kan je je een ongeluk scrollen. Zeker als je veel personen en/of bedrijven volgt en een bedrijf dagelijks veel posts plaatst. Pinterest heeft niet zoiets als een timeline maar een centraal bord waarop de pins als een gallerij worden geplaatst, overeenkomstig de categorieën die je hebt ingesteld als interesse.

De start

Een account op Pinterest is snel gemaakt en kost niks. Dan moet ik mijn interesses bekend maken d.m.v. het kiezen van één of meerdere categorieën die Pinterest aanbiedt. Ik klik er een aantal. Dan even snel een bordje met een categorie aangemaakt. Dat moet van Pinterest. Binnen borden heb je secties. Deze zijn niet verplicht maar wel handig om enig onderscheidt binnen een bord te kunnen maken. Want je kunt meerdere secties binnen een bord hebben. En als je nou een foto, euhhh, een pin hebt die met goed fatsoen binnen twee of meer secties past? Dan moet je toch een sectie kiezen. Als laatste upload ik binnen Pinterest een foto m.b.v. de plus-knop en vertel op welk bord hij moet. Da’s verplicht. Klaar. Prachtig.

Dat uploaden kan trouwens ook anders. Want het platform biedt een optie om een plugin aan de browser toe te voegen. Deze plugin zorgt ervoor dat elke foto die je tegenkomt (op andere websites) een knop aanbiedt waarmee je de bewuste foto makkelijk kunt toevoegen aan een bord binnen je eigen Pinterest-omgeving. En als er nog geen geschikt bord bestaat kan je die meteen aanmaken. Natuurlijk, dit is geen noodzaak. Je doet het alleen als je een foto tegenkomt waarbij je denkt, “héééé, die is interessant!”.

Het nut

Er wordt beweerd dat het zakelijk interessanter is om Pinterest te gebruiken dan Instagram. Dus lijkt Pinterest wel degelijk nut te hebben. De teksten ga ik niet kopieëren. Lees zelf maar deze post uit 2015 op de site van Frankwatching. Of deze meer recente post uit 2017. Daarnaast vond ik deze post met een iets uitgebreidere uitleg hoe precies te werk te gaan. Alleen is de post al iets ouder en de interface van Pinterest ziet er inmiddels iets anders uit.

Waar het om draait

Om keywords. En meer specifiek: het Alt-attribuut bij een foto. Elke foto heeft zo’n tekstveld. In het kader van goede SEO is het belangrijk om hier een zinnige tekst in te zetten. Een tekst die een aantal nuttige en doeltreffende sleutelwoorden bevat die beginnen met een hashtag en gescheiden door een spatie (mag ook zonder spatie maar dan wordt de leesbaarheid er niet leuker van). Bij het uploaden van zo’n foto naar je Pinterest-omgeving wordt deze Alt-tekst naar de beschrijving bij de pin gekopieerd. Niet alleen Pinterest kijkt naar deze hashtags maar ook Google zelf. In Instagram en…. noem maar op. Natuurlijk kan je bij elke pin deze beschrijving invoeren of aanpassen. Pinterest indexeert de sleutelwoorden in de beschrijvingen en zorgt er zo voor dat je pins door anderen gevonden kunnen worden. En last but not  least: bij elke pin die je zelf hebt geupload kan je je eigen website invoeren. En dit maakt het sterk. Als iemand je pin ziet, ziet hij/zij ook je website. En als hij/zij je pint repint (= hem toevoegt aan zijn/haar eigen omgeving) wordt de pin dus gedeeld, dus gaat ie meer circuleren, dus is de kans dat hij vaker in beeld komt groter, tezamen met jouw website!

De crux

Bovenstaande leert dat als je een foto op je eigen website plaatst het eigenlijk noodzaak is om meteen goed naar de Alt-tekst te kijken en hier sleutelwoorden (hashtags) in te zetten. Bij het later uploaden van zo’n foto naar Pinterest, Instagram, LinkedIn…enzoveert gaat het meteen goed en hoef je er niet meer naar om te kijken.

Maar ook…..

Een widget van Pinterest. Hoe gaat dat en hoe ziet dat eruit? Kijk op deze pagina!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.