Aandacht voor SEO en zoekwoorden

SEO ofwel Search Engine Optimization. Bijvoorbeeld over zoekwoordenSEO

Een website hebben is interessante materie. Hoe bijvoorbeeld Google ermee omgaat. Dan hebben we het over SEO ofwel Search Engine Optimization waar onder andere zoekwoorden een rol spelen. Dat ga ik niet moeilijker maken dan het is: gewoon de Yoast SEO plugin installeren. Eenmaal gedaan heeft Yoast een optie om je site te koppelen aan Google’s Search Console. Hiervoor moet je uiteraard een Google account hebben. Een tweede stap is het installeren van de Google Analytics plugin. Ook hiervoor is je Google account nodig. Ook deze plugin heeft functies om je site aan Google te koppelen. En dan? De plugin geeft je binnen je site (aan de achterkant, alleen als je via wp-admin bent ingelogd) enkele analyses m.b.t. hoe (pagina’s en berichten op) je site door anderen geraadpleegd zijn. Maar via Google Analytics zelf gaat dit aanzienlijk verder.

Zoekwoorden

Dan over keywords ofwel zoekwoorden. Daar wordt veel onzin over geschreven lees ik op deze site. Het is nuttig om genoemde site even door te nemen. Ook biedt deze site een tool om jouw website te analyzeren op Google-geschiktheid. Da’s verhelderend! Maar hoe nu verder? WordPress biedt o.a. de plugin “WP SEO Keyword Optimizer” aan. Deze analyseert het bericht of pagina dat je binnen Admin onderhanden hebt en doet dan aanbevelingen ter verbetering, met name waar het keywords betreft. Handig. Om de plugin aan de praat te krijgen moet je hem wel aanmelden bij Google Search Console. Maar er is een functie om dit makkelijk te maken. En dan? Als je zowel deze plugin als Yoast SEO naast elkaar gebruikt (dat kan) kom je tot de ontdekking dat ze elkaar een beetje tegenspreken. Als Yoast de algehele SEO als prima kwalificeert (groene vink) dan blijkt Keyword Optimizer er anders over te denken. Daarnaast, in de gratis Yoast kan je maar één zoekwoord (focustrefwoord) opgeven, in de Optimizer een hele rij. En elk in Optimizer opgegeven Keyword wordt apart geanalyseerd op het gebruik ervan in de onderhanden pagina of bericht.

Mijn benadering: ik gebruik ze beide en probeer gewoon in beide een goede score te halen.

Tools:

  • Search Console van Google. Search Console checkt de kwaliteit van je website en de pagina’s binnen je site. Checken in de zin van: bevat de site voldoende details om anderen je site binnen Google snel en goed te laten vinden.
  • Keyword search door MOZ. Een tool dat je (voor jouw site logische) zoekwoorden laat invoeren en dan toont hoe efficiënt dat zoekwoord gebruikt wordt.
  • Analyzeren door Metatags.nl. Geeft een rapport over de Google-geschiktheid van je site.
  • Hoe snel laadt je website. Een ander tool van Google. Voer je website-url in en je weet het! Dit heeft eigenlijk niks met SEO te maken maar een traag ladende website is ook niet bevorderlijk om veel bezoekers te krijgen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.