Bruidsreportage voorbereiden

Mij is gevraagd om begin oktober een bruidsreportage te fotograferen. Als enthousiast hobbyfotograaf durf ik een dergelijk project wel aan. Héél lang geleden heb ik al eens iets dergelijks gedaan toen alles nog analoog was. Nu, met de uitgebreide digitale mogelijkheden, wordt met name de nabewerking een stuk eenvoudiger maar het fotograferen zelf natuurlijk niet. Fotograferen is vooral “zien” in plaats van gewoon “kijken”. En “zien” moet uit jezelf komen. Dat heeft niks met apparatuur te maken. De reportage moet in Den Haag geschoten worden en voor het maken van de “echte” bruidsfoto’s heb ik het Haags Openbaar Vervoer Museum voorgesteld en dat idee is goedgekeurd. Mooi. Ter voorbereiding ben ik daar kortgeleden wezen kijken om een idee van de lichtomstandigheden te krijgen. Als het er relatief donker is betekent dat dat je met extra lichtbronnen moet gaan werken. Bruidsfoto’s maken met een hoge ISO-waarde is geen optie vanwege de ruis die dat oplevert. Maar het museum heeft flinke lichtkoepels in het dak en ook forse ramen aan de zijkanten, dus echte problemen verwacht ik hier niet. Ik wil enkele foto’s in een tramstel maken en hier moet ik wel wat extra licht inbrengen. Daar gaat voor gezorgd worden. Hoe dan ook, het is een leuke uitdaging. Zie hier enkele proefopnamen die ik ter plekke gemaakt heb.

Dan de foto’s bij de ambtenaar en het feest ‘s-avonds. Dat gaat in het restaurant bij de zogenaamde Bosjes van Pex plaatsvinden. Ook daar ben ik ter voorbereiding binnen gaan kijken om dezelfde reden. En hier zijn de lichtomstandigheden verre van ideaal. Om dit op te lossen ga ik gebruik maken van een Nikon SB910 flitser. Dit ding heeft een draaibare kop zodat ik indirect kan flitsen via plafond en zijmuren. Direct flitslicht is weinig flatteus want te hard.

En tenslotte de nabewerking van alle foto’s. Daarvoor gebruik ik Adobe’s Lightroom software. Een aantal foto’s moeten in zwart-wit omgezet worden en dat kan hier perfect mee.

Foto’s tram museum


An accordion slider with the ID of 5 doesn't exist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.