TomTom Rider 400 en tracks

Bij de laatste update van TomTom is het probleem van een track altijd-bij-het-begin-moeten-beginnen opgelost. Het werkt nu zo dat de TT het dichtstbijzijnde routepunt pakt. Dus als je halverwege een route een pomp zoekt en je dus de actieve route afbreekt, en dan daarna de route (track) opnieuw laadt, dan dwingt de TT je niet meer naar het begin maar zoekt ie het dichtstbijzijnde routepunt en vervolgt vanaf daar. Da’s mooi. Tenminste, als dat dichtstbijzijnde punt ook zo ongeveer het punt was waar je de route stopte om te gaan tanken. Vaak zal dat ook wel zo zijn. Maar waar TT een tikkie in is doorgeslagen is dat het apparaat nu ALTIJD het dichtstbijzijnde punt zoekt. Ook als je gewoon netjes bij het begin wilt beginnen. Het kan zo maar voorkomen dat het startpunt ver van huis is en dat de route vanaf daar een stuk naar je toekomt. Dan zal de TT je dus nooit naar het startpunt brengen. En als het eindpunt per ongeluk het dichtstbijzijnde punt is…dan rijdt je linea recta naar het eindpunt. Niks route.

Ik heb bovenstaande zojuist even in praktijk getest bij mij in de woonwijk. En inderdaad, het gaat exact zoals beschreven. Wat nu? Allereerst hoop ik dat TT de boel aanpast en de Garmin aanpak kiest. Garmin stelt in een geval als boven altijd de vraag “Wilt u naar het begin van de route navigeren”. Je kan dan ja of nee antwoorden. Kies je ja dan is het resultaat logisch. Je begint daadwerkelijk bij het begin. Altijd. Kies je nee dan laat Garmin het jou zelf uitzoeken. In dat geval (toen ik nog Garmin reed) reed ik zelf naar de route toe, soms toch met hulp van de Garmin door gewoon een bestemming in de buurt van de route te kiezen, zo ongeveer waar ik wilde beginnen. Of, met een tankbeurt, zoomde ik zover uit dat ik de route op het scherm in beeld kreeg en navigeerde ik op gevoel naar de route toe, gewoon door het gezonde verstand te gebruiken. Is nog leuk ook.

Als TT de boel niet aanpast? Ook dan is de oplossing simpel: laad de route, tik op het scherm op het beginpunt van de route, tik op de drie puntjes, kies de optie “Voeg plaats toe”, geef de plaats een prettige naam en kies tenslotte “Voeg toe”. Klaar. Stop de route, Ga naar “Mijn plaatsen”, kies de zojuist toegevoegde plaats en laat de TT een route naar die plaats maken. Zo kom je keurig bij het beginpunt en dan laad je de echte route (track).

Hierboven heb ik het veelvuldig over “track”. Waarom dat? Een track, als ie goed gemaakt is, is het meest handige formaat als je een route wilt uitwisselen met anderen. Want een track bevat soms wel duizenden routepuntjes, om de pakweg 50 meter één. Dus het apparaat hoeft niet meer zelf te rekenen. Het ding trekt gewoon een lijntje tussen al die puntjes en meer niet. Het resultaat is dat elk apparaat exact dezelfde route heeft, ongeacht merk of type. Klein puntje van aandacht: als een apparaat een zwaar verouderde kaart heeft en de track is gemaakt op een nieuwe kaart, dan bestaat er een kans dat het apparaat met de oude kaart laat zien dat de route dwars door een weiland loopt. Wil je hier meer van weten? Lees het stuk van mrGPS over tracks, onderin dit bericht van hem.

Alle TomTom berichten

4 reacties

  1. Jaap Marchal schreef:

    Ik vind dat TomTom gewoon de routebehandeling zoals die werkte op de Urban Rider , in een nieuw jas moet steken, maar wel met dezelfde functionaliteiten. Zoals een button “Ga naar volgend tussenpunt” en zo. Gewoon 1-op-1 zoals het was, daar was gewoon echt helemaal niks mis mee…

    • ronputti schreef:

      Het nut van buttons als “ga naar volgend tussenpunt” zie ik niet. Dan ben je teveel met het apparaat bezig onderweg. Gevaarlijk. Het hoeft ook niet, want als je van de route afwijkt (als het een track is tenminste) pakt de TT gewoon het dichtstbijzijnde punt om je terug te brengen. En ook dat kan je negeren. Het ding rekent gewoon verder naar het volgende dichtstbijzijnde punt.

  2. Dick schreef:

    probleem is al lang opgelost…. door tom tom op de 3 puntjes klikken en kiezen voor rij naar het startpunt van de route

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.