Stroom uit een Li-ion. Eerste praktijkervaring

Zoals gemeld in deze post heeft de Triumph sinds twee weken een Lithium-ion accu. Vandaag heb ik daar voor het eerst pakweg een 50 km mee weggereden.

De motor heeft twee weken in een koude schuur stilgestaan en een paar nachten met lichte vorst getrotseerd. Het starten vergde wat tijd. Ik heb zo’n 30-40 seconden de startmotor laten tollen en dat ging moeizaam. De motor wilde niet. Even gestopt met starten, een 20 seconden gewacht toen opnieuw geprobeerd. Toen kwam de startmotor ineens veel makkelijker rond en sloeg de motor aan. Misschien omdat de koude olie eerst even rond moest? Ik heb geen idee. Hoe dan ook, de accu zelf zat er niet mee. Onderweg even benzine getankt. Dan valt met starten op dat de startmotor sneller en makkelijker draait dan met de originele Yuasa accu.

Ik heb bij terugkomst de spanning even gecheckt, en die is met 13,9 volt royaal. Met draaiende motor is de laadstroom ca. 14,2 volt. Geen klachten. Zoals je op de foto kunt zien is de accu ook een stuk kleiner. Ik heb nu ruimte over voor wat klein gereedschap. Een prettige bijkomstigheid.

20150228_143233 (Large)

2 reacties

  1. Patrick Lasker schreef:

    Hoi!

    Laat je dit jaar weer weten hoe het gegaan is met de accu?
    Ben benieuwd!

    groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.