Opgelicht! Nou, bijna dan.

Ons bankstel staat op Marktplaats. Het is pas drie weken oud maar toch staat het daar. Want de kleur is niet helemaal wat we ons voorgesteld hadden toen we er in de winkel naar stonden te kijken. Wat zegt u? Onzin? Euhhhh, ja, een beetje wel. Een luxeprobleem zullen we maar zeggen. Of gewoon pietluttig, alhoewel Piet er geen reet mee te maken heeft. Goed. Marktplaats dus.

Ik ontvang een reactie per SMS. In het Engels. Ene Jeanette is zeer geïnteresseerd en vraagt of ik wil reageren naar een bepaald emailadres. Ik vertrouw het niet maar desondanks maak ik een email en verstuur hem, immers, dit kan nooit phishing zijn. Ik schrijf de email tenslotte zelf nietwaar? Er volgt vlot een antwoord in keurig Engels. Jeanette woont in Brussel en vraagt wat nadere info over het bankstel en mijn uiterste prijs. Niks mis mee. Ik verstrek de info per email en een dag later heb ik antwoord. Jeanette wil kopen en daarvoor moet ik PayPal gegevens verstrekken. De belofte is dat ze eerst keurig betaalt op mijn PayPal rekening en als ik dan het geld binnen heb zal ze een transporteur sturen om het bankstel op te halen. Ik bekijk het verhaal aan alle kanten maar ik kan er niks geks aan ontdekken. Nu wil het toeval dat ik al een tijdje een PayPal rekening heb die ik in een uitzonderlijk geval gebruik voor betalingen voor aankopen via Internet. Maar geld ontvangen via PayPal is nieuw voor me en dus bel ik naar PayPal om te vragen hoe dit zit. Een uitvoerig antwoord volgt van een behulpzame meneer. Hij attendeert me op de mogelijkheid om vanuit PayPal een factuur te sturen want dan heb ik verkopersbescherming. Onder bepaalde voorwaarden dan. Klinkt goed. Jeanette vraagt mijn PayPal rekeninggegevens maar in plaats daarvan stel ik per email voor om haar een PayPal factuur te sturen die ze voor de betaling kan gebruiken. Jeanette vindt het allemaal prima. Maar ik voel iets jeuken. Het bevalt me niet. Flink Googlen brengt me tenslotte op een paar Internetfora, waaronder ook één van TROS Radar, die mij uitleggen wat er zeer waarschijnlijk gaat gebeuren. De truc zit in PayPal. PayPal biedt ook kopersbescherming. En daar is PayPal te makkelijk in. De verkopersbescherming stelt niet veel voor.

Het scenario werkt als volgt:

  • De koper stort het geld op de PayPal rekening. Keurig
  • De verkoper verstuurt de spullen of de spullen worden opgehaald door de koper.
  • Alles klaar, iedereen blij.
  • Dan meldt de koper aan PayPal dat de spullen nooit geleverd zijn (1) of dat de geleverde spullen niet conform de afspraken zijn of dat er van alles mis mee is (2)
  • De koper vraagt PayPal om de betaling terug te draaien.
  • (1) dit valt te pareren als verkoper zelf verzend en daar bewijs van is. Of bij ophalen dat koper een bon ondertekent en/of er foto’s zijn van het ophalen o.i.d.
  • (2) valt heel moeilijk te pareren. Dit wordt een welles/nietes spelletje.
  • PayPal kiest (meestal; vaak; te makkelijk) de partij van de koper en draait de betaling terug.
  • Verkoper: geen geld
  • Verkoper: spullen kwijt

Ik onderzoek nog eens grondig de SMS waarmee alles begon. Dan valt me op dat daar geen telefoonnummer bij staat. Een SMS terugsturen kan niet. Het is een zogenaamde anonieme SMS. Daar doe ik wat onderzoek naar en het blijkt dat anonieme SMS versturen gewoon niet kan. Tenzij je een serviceprovider inschakelt die dit kunstje aanbiedt en dat doet zo’n provider niet gratis. Waarom zou een gewone, goedwillende koper moeite doen en kosten maken om een anonieme SMS te versturen?

PayPal is een prima mechanisme voor betalingen als beide partijen gewoon te goeder trouw zijn. Maar dat weet je niet van tevoren. Wat veel scheelt is als je de koper beter kent in de zin van een volledig adres en/of een telefoonnummer dat je gewoon kunt bellen of als Google je vertelt wie de koper is. Doordat bijvoorbeeld de koper op Facebook, Instagram of LinkedIn te vinden is. En nee, een anonieme SMS hoort hier niet bij. Zeker niet!

Ik rond de deal af door een laatste email naar Jeanette te sturen waarin ik haar mededeel dat ze het bankstel in haar reet kan steken. Alhoewel dat lastig is want we leveren geen bankstel. Pleurt op! Ik geef toe, ik heb het iets diplomatieker verwoord. Soms lukt me dat.

We hebben nog steeds het bankstel. De kleur is nog steeds niet naar onze zin. Voor de rest is het eigenlijk een heel prettig meubel.

Bankstel-4 (Large) Bankstel-5 (Large) Bankstel-2 (Large) Bankstel-3 (Large) Bankstel (Large) Bankstel-6 (Large)

2 reacties

  1. Geri schreef:

    Ron Ron Ron… ge bent me er eentje. Ok ik kan het niet laten… Had bij de aanschaf van het bankstel ook maar zo goed opgelet…?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.