KTM met extra demping optie? Niet echt.

Op Motor-Forum.nl, Superduke-GT topic een knaap met een dongle die een extra damping-mode zou moeten opleveren (zie foto). Nou, vergeet het maar. Ik deed gisteren een bezoek aan Verpalen voor de eerste kleine beurt van mijn SDGT en had die dongle besteld. Nou….het ding erin en aansluiten, testen….. niks, noppes, nada! Ja, met de dongle onthoudt de brommer je ABS- en tractiecontroleinstellingen (die krijg je terug na uitzetten en opnieuw starten) maar of dit nou zou veel toevoegt??? Maar de demping blijft gewoon beperkt tot de standaard Sport, Street en Comfort. Gelukkig was Verpalen zo netjes om de dongle terug te nemen en hield ik de 120 euries in mijn zak (bedankt Verpalen!!!).

Maar dan nog, waar komt die stand RACE op de foto dan vandaan? Nou, Verpalen is er samen met de importeur nogal diep ingedoken en de lezing is als volgt. Bij het uitbrengen van de Duke heeft de fabrikant een coureur uitgenodigd (Jeremy McWilliams) die op het circuit van Qatar een toptijd moest neerzetten. Zie hier het filmpje. Om dat mogelijk te maken hebben ze een speciale dongle gefixt die o.a. ook die RACE-modus oplevert en die in die test-Duke geprikt. Er zijn een handvol dongles uitgebracht met deze setting. De eigenaar van zo’n dongle heeft dus mazzel. De reguliere dongles doen niks. Alleen datgene dat in de folder vermeldt staat. In ieder geval, het ding dat ik kocht deed niks extra voor de demping. Niet kopen, dus.

Andere info: een kleine beurt kost rond de 275 euro. Sommigen vinden dat veel. Die prijs komt voor een flink deel omdat het 1,5 uur werk betekent. Ik stond ernaast met een stopwatch. Waarom 1,5 uur? Nou, het luchtfilter moet worden vervangen. Daarvoor moet die tank eraf. Daar zit een hoop plastic, slangen en andere meuk omheen en aan vast en dat moet er allemaal vanaf. En daarna er weer op. Dat duurt even.

Ik heb meteen gevraagd wat een grote beurt (bij elke 30k) kost. Antwoord: reken tussen de 800 en 900 euro. Deze klus duurt gewoon een hele dag. Want de kleppen moeten worden gekontroleerd (duurt pakweg 6 uur) en eventueel opnieuw gesteld (komt er nog 2 uur bij). U bent gewaarschuwd!

Nog meer info: na zo’n 1,5 uur in het zadel kreeg ik pijn in mijn reet. Ja, ik heb dat extra dure luxe Powerparts zadel (met verwarming). Met een hele dag proefrijden op een huur-SDGT had ik dat ook, vandaar dat ik dat luxe zadel kocht. Goed. Pijn in mijn reet dus. Ook met dat luxe zadel. Gisteren daarom ook naar Tijger Leathers in Den Haag. Da’s o.a. een zadel specialist. Oude vulling eruit, nieuwe vulling erin, drie keer passen, speciale wensen erbij (ik wilde iets omlaag), bekleding er weer op. Klaar terwijl je wacht! Duurt precies een uur. Leuke lui ook! Perfecte service. Twee ritjes later (naar Verpalen heen en weer) van een uur voelden goed. Prettiger. Op mijn aangepaste zadel. Kost dat? 85 euries. Nu geen pijn in mijn reet meer? Weet ik nog niet. Volgende week naar de Franse Alpen. Alle Cols rondgummen. Ik laat het jullie weten.

1 reactie

  1. Henk Leguyt schreef:

    Hoi Ron, ik rij een 1190 R uit 2014 met eveneens een Powerparts zadel. Ik ervaar exact hetzelfde als jij: na 1,5 uur sturen begint je zitvlak te protesteren en weet je van gekkigheid niet meer hoe je zitten moet….Ben erg benieuwd naar je ervaringen op de lange rit!

    Goede groet, Henk Leguyt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.