Hoe bewaak je een accu?

Het regent buiten. Alweer. Al dagen. Op de brommer? Ik peins er niet over. Ik heb het ding voor mijn lol en erop nat gaan zitten regenen is niet mijn idee van leuk. Het is ook oktober. Vaak heb je nog prachtige dagen in oktober maar nu even niet. Ik heb de KTM in de schuur gezet en er dit jaar zo’n zeventienduizend kilometer mee gereden. Het is wel even mooi geweest. Goede kans dat ie er pas in maart of april weer uitkomt. Maar als hij zo lang stilstaat, dat gaat de accu niet leuk vinden. De meesten (allemaal) kunnen hier niet goed tegen. Een goede remedie is dan het ding aan een druppellader te hangen en dat is precies wat ik altijd doe. Maar maandenlang een druppellader laten druppelen, is dat goed? Ik heb ergens gelezen dat accu’s niet blij zijn als ze permanent onder spanning staan. Dat is ook logisch. Als ik permanent onder spanning sta gaan mijn stoppen ook protesteren. Toch? Er zijn apparaten die dat zelf oplossen. Soms een beetje laden als het nodig is, dan weer een tijdje niet. Ik heb geen idee hoe mijn laders (ik heb er twee, ook eentje naar de brommer van mijn zoon) dit doen. Dus, ik schakel ze af en toe een dag in, dan weer een weekje (of twee) niet. Het leuke hiervan is dat ik dan mijn brommer ook weer even zie staan. Dat roept nostalgische gevoelens aan leuke vakanties op. Mooi.

Maar om de laders in of uit te schakelen moet ik door de tuin. En met dit netenweer is dat geen feest. Het is nog koud ook. Dat ook. Maar nu komt het mooie: ik kan op afstand zien hoe mijn accu zich voelt. Op een website. Die website hoort bij de GPS-tracker die in mijn motor zit. Rechtstreeks aan de accu, met een eigen SIM-kaart. Ik heb geen omkijken naar die tracker. Prettig. Dus, als ik eraan denk, log ik even in op die website en kijk ik even naar de laadstatus van de tracker. De tracker heeft een eigen accu en die blijkt nu 86% te zijn. Geen zorgen hier. En de accu? Voeding 12,77 volt. Dat is de spanning die de motoraccu levert aan de tracker. Dus ook hier geen zorgen. Ik hoef nog niet de koude tuin in. Door de regen. Zakt de voeding naar 12 volt, of net iets daarboven, dan schakel ik de laders weer even in.

Techniek is alles.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.