Een nieuwe botsmuts

We worden in de motormedia de laatste tijd doodgegooid met verhalen over helmen die verouderen. Oh? Kan dat dan? Dat plastic verouderd? Ik heb er nooit bij stilgestaan. Maar, met dit soort geluiden gaat een mens nadenken. Dat doen mensen. Ik dus ook. Ik dacht: “hoe oud is die pot eigenlijk?”. Geen flauw idee. Al een paar jaar, zoveel is zeker. Het geval wil dat ik mijn motortrips door de jaren heen in een keurig geordend fotoarchief heb zitten. Na enig zoeken vond ik een foto van mijzelf in tweeduizendtien. Met die pot op. Het ding is dus negen jaar oud! Volgens allerlei websites, alsmede ook volgens die jongens van de KNMV waar ik lid van ben, is negen jaar bejaard. Echt. De pot kan niet meer. De pot kan de pot op. En dus moet er een nieuwe komen.

Da’s niet heel moeilijk. Ik rijd al jaren met Schuberth, een C3, en dus onderzoek ik de nieuwste C4 Pro. En wat is dan een leuke concurrent? Juist, een Shoei Neotec. De II uiteraard. Die zit zo ongeveer in dezelfde prijsklasse. En welke prijsklasse dan wel? De dure klasse! Die mutsen kosten een godsvermogen. Maar het is niet anders. Veiligheid en kwaliteit hebben een prijs. En als ouwe lul van boven de zestig met een aardige carrière bijna achter de rug en de kids het huis uit kan ik het me veroorloven. Je moet dat geld toch ergens aan uitgeven?

Passen. Het scheelt niet heel veel. Ze zitten allebei lekker. Maar de Shoei vind ik mooier. En zo langzamerhand wil ik weleens wat anders. Mijn vaste bandenboer Frank Switser is ook uitgekeken op die witte Schuberth. Ik zie het aan zijn gezicht als ik binnenkom voor nieuw rubber: “alweer die witte pot?”. En Frank negeer ik niet. Die heeft altijd gelijk.  Het meisje dat me helpt bij Rockanje Motors is alleraardigst. Ze heeft kennis van zaken en ze neemt ruim de tijd. Met een kwartiertje ben ik klaar. “Als u beneden een bakkie doet, dan bouw ik de communicatie erin” biedt ze aan. Da’s aardig. Want inderdaad, ik wil coms in de pot. Shoei werkt samen met Sena en speciaal voor de Neotec II is er een set die naadloos en onzichtbaar in de helm past. “Doet u dat maar”.

Een half uur later rijd ik met de nieuwe muts de straat uit. De oude pot heb ik bij Rockanje Motors in de vuilnisbak gepleurd. Toedeledokie! Ik heb immers niks meer aan dat ding. Eerste indruk met rijden? Zit prima. Voelt goed. Geen klachten. Gehorig? Elke helm is gehorig. De één misschien wat meer als de ander. De Shoei valt niet op op dit vlak. Niet positief en niet negatief. De oude Schuberth liet ook wat windgeruis horen. De Shoei nu ook. Niks om wakker van te liggen. Als ik absolute stilte wil dan ga ik in de auto zitten. Zonder vrouw en kinderen natuurlijk. Die praten door Pink Floyd heen. Vervelend.

Weer een half uur later parkeer ik de brommer in de tuin. Tijd om eens te kijken hoe ik die Sena aan mijn telefoon en TomTom gekoppeld krijg. Dat blijkt een dingetje. Het flutboekje dat erbij zit geeft geen duidelijke uitleg. Na zeven mislukte pogingen krijg ik de neiging om de pot in de hoek te pleuren. Natuurlijk doe ik dat niet. Het ding heeft me negenhonderdtwintig euries gekost! Ben je nou helemaal belazerd! Een goede vriend die wèl heeft doorgeleerd geeft me tips via Whatsapp. Het helpt niet echt maar hij zet me wèl op het juiste spoor. Ik vind de uitgebreide Sena handleiding op internet en daar lees ik de verlossende woorden. Een paar minuten later heb ik eindelijk de rommel aan de praat. En dat levert positieve verrassingen op! Want de Sena blijkt tegelijkertijd zowel de TomTom als mijn mobiele telefoon te kunnen koppelen. Dat betekent dat ik kan horen dat ik bij de volgende rotonde linksaf moet, dwars door het gejammer van Frans Bauer heen. Da’s pure winst. Want ze kunnen mij niet vaak genoeg door Frans Bauer heen praten. Mijn oude coms kon dit niet. Daar moest ik altijd kiezen: óf de telefoon óf de TomTom. Meestal werd dat de laatste want het meest praktisch.

Verder nog iets? Jawel, de geluidskwaliteit van de Sena in de helm. Die is echt goed! Ik ben niet zo van muziek op de oren tijdens mijn motorritten, maar met deze kwaliteit wordt dat misschien anders. Verder dik tevreden. Tot nu toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.